Rabén och Sjögrens Joar Tiberg nominerad till Slangbellan 2010.

Författaren Joar Tiberg nomineras till debutantpriset Slangbellan för boken Månen blev rädd som kom i april 2010.

Motiveringen lyder: En sällsamt poetisk berättelse som betraktar mänskliga bekymmer från sagans höjder, samtidigt som den gör vår ouppnåeliga måne till en av oss.

Joar Tiberg, född 1967, är poet, journalist, översättare och författare. Han är uppvuxen i Oxelösund och Luleå, numera bosatt i Hägersten och Ransby i norra Värmland.

Tidigare har Joar Tiberg mottagit av Svenska Akademien (2008) ett stipendium ur Stina och Erik Lundbergs stiftelse, samt Rubus arcticus och Norrbottens Läns Landstings kulturstipendium samma år.

Slangbellan instiftades 1998 av BUS, sektionen för Barn- och ungdomsboksförfattare inom Sveriges Författarförbund, och delas varje år ut till en debuterande barn- och ungdomsförfattare. Prissumman är på 30 000 kronor och tidigare vinnare från Rabén och Sjögren är bland andra Kristina Digman för bilderboken Floras kulle (2008) och Gunnar Ardelius för ungdomsromanen Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket (2006).

Läs mer om Månen blev rädd: http://www.rabensjogren.se/Bocker--produkter/Utgiven/2010/Var/tiberg_joar-manen_blev_radd-kartonnage/

Läs mer om Slangbellan: ttp://www.forfattarforbundet.se/sff/main.nsf/3/8806074F79BABEB6C12572B40043CB4D

För mer information eller beställning av recensionsexemplar, kontakta Emilia Holmqvist emilia.holmqvist@norstedts.se 0706-181213.

• slangbellan
  • barnböcker
  • barnkultur
  • rabén & sjögren
  • joar tiberg
  • månen blev rädd
  • norstedts förlagsgrupp

Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag. Förlaget ger ut böcker för alla åldrar av ledande svenska och utländska författare och illustratörer, samt ljudböcker, musik, spel och merchandise.