Bred uppslutning för ett friskare hav

Ett 30-tal företag och organisationer från offentlig sektor, ideella organisationer och näringsliv går samman och uppmärksammar Östersjön under en gemensam Östersjödag den 26 augusti. Genom seminarier, rundabordssamtal, skräpdyk, konserter och mycket mer önskar man öka förståelsen och medvetenheten om vårt gemensamma havs unika och varierande natur och kulturarv, men även för de miljöutmaningar Östersjön står inför.

För att öka kunskapen och engagemanget för Östersjön – ett av världens mest hotade hav - sluter ett 30-tal svenska organisationer upp och arrangerar olika typer av evenemang under den internationella Östersjödagen den 26 augusti. En av dessa arrangörer är Skansen och stiftelsen Race For The Baltic som arrangerar forskarseminarier och rundabordssamtal där bland annat Isabella Lövin (tidigare miljö- och klimatminister), Pär Svärdson (VD för Apotea) och Anna König Jerlmyr (finansborgarråd i Stockholms stad) medverkar.

- Arbetet för vårt hav är viktigt för oss på Skansen. Att få fler att förstå mer om hur vi människor påverkar havet och vad vi kan göra för att hjälpa det är något vi jobbar med dagligen i vår relativt nya anläggning Baltic Sea Science Center. Att medverka under Östersjödagen är även ett ypperligt tillfälle att lyfta fascinerande kunskap till breda målgrupper. Säger Tomas Frisk, chef Zoologiska avdelningen på Skansen.

Företaget Siemens är ytterligare en aktör som engagerar sig i Östersjöfrågorna där man bland annat arbetar med innovationer inom vattenrening. I Stockholms nya reningsverk i Henriksdal har de installerat en ny teknik som gör att man i förväg kan hantera eventuella störningar som påverkar vattenreningsgraden. Man tillhandahåller även lösningar som optimerar energieffektiviteten, undviker vattenförluster och minskar föroreningar.

- Ett av de 17 globala målen för Agenda 2030 gäller ”Hav och Marina resurser”, nämligen att bevara och nyttja haven och de marina resurserna på ett hållbart sätt i syfte att uppnå en hållbar utveckling. Om målen ska nås till 2030 behöver Sverige öka takten varför vi nu gemensamt uppmärksammar Östersjön den 26 augusti. Alla måste vara med och bidra för att målen ska uppnås, ny teknik och innovationer måste till och där ser vi att vi har en stor möjlighet att bidra med våra lösningar, säger Mikael Leksell, VD Siemens AB.

Östersjödagen – Baltic Sea Day – lanserades i Finland av John Nurminen Foundation 2019 och firas den sista torsdagen i augusti varje år. Dagen har kommit att bli en stor och uppskattad dag och firas av närmare 200 organisationer i flera Östersjöländer. Alla organisationer och aktörer som vill är inbjudna att medverka på det sätt som passar dem. Medverkan är gratis. Mer information om dagen och det som sker runt om i Östersjöregionen går att läsa om på www.iöstersjödagen.fi

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• balticseaday
    • östersjödagen
    • baltic sea
    • östersjön

Race For The Baltic is a non-profit organisation with a mission to ensure a healthy Baltic Sea. We focus on solution-oriented and cost-effective projects with measurable impact.

Peter Wiwen-Nilsson