Restaurangen som skapade mer besökare till baren med hjälp av en virtuellt lopp

Om du bor eller rör dig i kretsarna av Hornstull i Stockholm, har du kanske passerat Yuc? Yuc är en till synes helt vanlig uteservering, där du kan sitta ner och avnjuta en härlig taco, eller ta en kall öl. Men under sommaren 2020 var Yuc allt annat än en vanlig uteservering – de stod nämligen som arrangörer till löptävlingen Tantoloppet.

Bakom idén till loppet stod Sofia Gidewall, som förutom att hon är hotellchef på systerföretaget First Hotel Kungsbron, även är en rutinerad löpare, och boende i området. 2019 deltog hon i inte mindre än 30 lopp, och även listan över planerade lopp för 2020 var lång – tills coronapandemin satte stopp för alla planer. Idén till loppet föddes under en av Sofias vanliga löprundor tillsammans med en vän på Södermalm.

- Jag hade hört talas om virtuella lopp, i samband med att de traditionella loppen som jag varit anmäld till ställdes in, ett efter ett. Tänk om vi skulle kunna skapa ett eget lopp, baserat på vår egen löprunda – hur kul vore inte det? Det som först var tänkt som ”en rolig grej” utvecklades snabbt till något mer, då Sofia insåg att loppet även kunde vara ett sätt att rikta strålkastarna mot verksamheten och öka kännedomen om restaurangen. Sträckan mättes upp och loppet fick namnet Tantoloppet. Målgången sattes vid Yuc, med tanke att låta löparna hämta ut sin medalj och goodiebag där. Med lite hjälp var snart en anmälningssida på plats, och anmälningarna började trilla in.

- Vi hade aldrig kunnat drömma om att intresset skulle bli så stort! Från början var tanken att vi skulle köra en fast bana på plats, men eftersom folk från andra delar av landet hörde av sig och ville vara med, beslutade vi oss för att öppna upp för en till klass där man kunde springa loppet på valfri ort. Det har varit enkelt att delta för den som har velat. Efter att man anmält sig på sidan får man ett e- postmeddelande med all nödvändig information, och det är fritt fram att springa loppet när och där
man vill.

- Feedbacken vi har fått har varit uteslutande positiv. Många har sprungit loppet flera gånger, och även frågat om vi kommer att anordna det nästa år också. Eftersom intresset har varit så stort, körde vi loppet även i juli och augusti – inte bara i juni, som först var planen. Allt som allt har drygt 500 personer deltagit – antingen på plats, eller ute i landet. För Yucs del har det inneburit en hel del gratis publicitet, och det har även påverkat personalen positivt.

- Många i personalen har själva deltagit i loppet. Oavsett om man har varit med och sprungit eller inte, har det varit ett kul inslag att ha loppets målgång vid serveringen. Det är roligt när det händer saker! Till andra som funderar på att skapa ett eget virtuellt lopp, säger Sofia ”Gör det!” Det är ett enkelt, nyskapande och roligt sätt att öka kännedomen om den egna verksamheten. Och Sofia och gänget på Yuc har tydligt visat att vem som helst kan anordna ett lopp. Inte minst en uteservering.