RaceONE tar sig över atlanten med Kanadensisk arrangör

70,000 startande under 2020

Corona - pandemin som fick hela världen att behöva tänka om. Då många företag klarade sig genom att vända sig till digitala lösningar var det något som för branscher så som idrottsföreningar och lopp arrangörer inte var lika självklart - tills nu.

RaceONE, appen som startades som en resultat app för att följa vänner och bekanta under lopp fick helt plötsligt ett nytt syfte under Corona pandemin. Nu fanns det en efterfrågan att kunna genomföra stora lopp trots restriktioner och svaret blev virtuella lopp, där RaceONE sedan april 2020 har agerat arrangör till mer än 70,000 startande.

Virtuellt skidlopp över atlanen

Då den kanadensiska skidklubben Golden Nordic Ski Club var tvungna att tänka om för att få deras lopp och verksamhet att fortsätta rulla, vände de sig till RaceONE för en virtuell lösning.

Dawn Mountain Challenge blev resultatet av skidklubbens första virtuella lopp som gör det möjligt för längdskidåkare att ta sig ut i spåret på ett säkert sätt under rådande omständigheter. Skidloppet som startar från och med fredag den 19 februari löper ut genom hela februari månad där deltagarna får möjligheten att välja mellan distanser på 2.5km, 5km, 10km eller 20km.

Genom detta lopp visar RaceONE att behovet för lopp och tävlingar kanske växer ännu starkare i tider som dessa, samtidigt som de utmanar den bild vi alltid haft om större lopp arrangemang. När vi plockar bort den fasta tiden och platsen för ett lopp kan vi helt plötsligt tävla mot deltagare över hela världen. Pandemi eller ej, så är virtuella lopp här för att stanna.