Malmökontoret ett lyckokast. Fler kunder och ökad kompetens.

Malmökontoret ett lyckokast. Fler kunder och ökad kompetens.

Det började med att arkitekten Sebastian Pauly flyttade söderöver och tog jobbet med sig. Sedan dess har kontoret fortsatt att växa. Tack vare den lyckosamma expansionen i Malmö har Radar numera två stabila kontor i landet.

Egentligen var det en lycklig slump. Arkitekten Sebastian Pauly längtade tillbaka till hemstaden Malmö efter fem år i Göteborg. Samtidigt ville han inte lämna sin anställning på Radar.

– Jag hyrde in mig på ett kontorshotell och jobbade på distans. Det fungerade över förväntan, säger han.

Ungefär samtidigt vann Radar ett parallellt uppdrag i Rosengård, plus att Sebastian Pauly inledde ett uppdrag med att konceptutveckla och gestalta en ny stadsdel i Ängelholm. Nu blev hans närvaro i Skåne perfekt. Plötsligt hade de två regionerna länkats samman på ett produktivt sätt.

– Jag tror att framgången för Malmökontoret beror mycket på att vi sitter ihop med Göteborg. Vi har fått större tillgång till hela södra Sverige, säger han.

Kärleken i Malmö

Sebastians första arbetskollega blev landskapsarkitekten Louise Rådberg. Hon arbetade på kontoret i Göteborg, men hade mött kärleken i Malmö. Tack vare den nya filialen fick hon en chans att byta bostadsort.

– Möjligheten uppstod i precis rätt läge för mig. Nu kunde jag jobba kvar på Radar och samtidigt testa hur det är att bo i Malmö, säger hon.

Det är snart två år sedan och Louise har ännu inga planer på att flytta tillbaka. Just nu är hon engagerad i ett projekt i Eslöv där hon bryter ny mark, både för sin uppdragsgivare och sig själv.

– Förutsättningarna och landskapets karaktär är annorlunda i Skåne jämfört med i Västra Götaland. Vi har inte bara fått en större kundkrets utan även ökat vår kompetens, säger hon.

Louise Rådberg har nyligen blivit invald i Akademien för Landskapsarkitektur som ingår i fack- och branschorganisationen Sveriges Arkitekter. Tillsammans med ett tiotal andra landskapsarkitekter ska hon nu framöver ”främja och utveckla den yrkesideella diskussionen”.

– Redan nu har landskapsarkitekter en viktig roll i stadsplaneringen, men den kanske behöver bli ännu större i framtiden. Det är spännande att få vara en del av den diskussionen, säger hon.

Större lokaler

Att Malmökontoret skulle bli ett sådant lyckokast hade Sebastian Pauly inte kunnat förutspå när han körde sitt flyttlass söderut. På mindre än två år har antalet anställda mer än fyrdubblats och platserna på kontorshotellet har tagit slut. Nu satsar kollegorna i stället på en egen lokal där det finns utrymme att växa.

Flytten går inte så långt geografiskt. Det är fortfarande det charmiga området i stadsdelen Möllevången som är aktuellt. Sebastian berättar att han har haft span på huset där kontoret ska ligga i över tjugo år, men tidigare har det aldrig varit ledigt.

– Lokalen är en gammal glassfabrik som just nu är någonstans mellan en rå industribyggnad och ett fungerande kontor. Vi kommer bara göra en del åtgärder för att få in dagsljus, säger han.

Planen är att Malmöfilialen ska ha tolv fasta och sex flexibla platser, samt stora utrymmen där det ska finnas möjlighet att ta emot praktikanter och hålla externa evenemang. Men fortfarande filar inredningsarkitekten på de sista detaljerna.

– Expansionen har öppnat möjligheten för andra att röra sig inom företaget. Plus att vi har fått nya kontakter i Skåne där vi har kunnat rekrytera ifrån, säger Sebastian.

Bland det bästa är också den snabba tågresan, två och en halv timme, mellan Malmö och Göteborg. Det korta avståndet gör att uppdragens placering spelar mindre roll. Arkitekterna kan likväl arbeta med projekt i VG-regionen som i Skåne.

– Med två stabila kontor har vi tagit ett kliv framåt. Nu ser vi framemot ökat fokus på hållbarhet och stadsbyggnad. Genom våra olika bostadsprojekt utvecklas vi hela tiden, säger Sebastian.