Kv Tärnan, Varberg, med stomme i korslimmat trä. Etikhus AB

Radar arkitektur sätter sin prägel på ett tusental bostäder

Radar fortsätter att göra avtryck i vår boendemiljö. Just nu är kontoret involverat i över tusen nya bostäder i Västsverige.

Inget projekt är det andra likt.

Den som är uppmärksam kan se var Radar haft sitt finger med i leken. Om utemiljön har fått samma omsorg som insidan av husen är det ett säkert tecken. Ett annat är de höga hållbarhetsmålen.

– Eftersom vi ofta är inblandade i hela skeendet, från detaljplan till projektering, har varje projekt en unik status hos oss, säger arkitekten Ulrik Neuendorf.

När beställaren vill ha något extra, utöver vanlig bostadsproduktion, erbjuder Radar ett alternativ. Landskapsarkitekter och husarkitekter arbetar nära i team för att skapa hållbara bostadsområden med människan i centrum.

– Vid det här laget har vi en väldigt bred kompetens. Vi planerar och ritar allt från stora flerfamiljshus och avancerade ombyggnadsprojekt till villor och mindre fritidshus, säger Pär Thurfjell, arkitekt på Radar.

Pedagogen Park – Koltrasten och Odlaren

Just nu är Radar inblandad i bygget av över tusen bostäder i Västsverige. De flesta med tydlig avsändaradress. Ett projekt som sticker ut är Koltrasten i Pedagogen park i Mölndal där Radar vunnit en markanvisningstävling tillsammans med Stena fastigheter. Nu fungerar byggnaden som en entré till bostadskvarteret – med en distinkt Radar-signatur.

Koltrasten, Pedagogen Park. Stena Fastigheter

– Ett annat av våra projekt i Pedagogen Park är bostadsrättsföreningen Odlaren för Aspelin Ramm. Bostadsmiljön är omsorgsfullt utformad med täta kopplingar mellan bostädernas inre och den grönskande gården. Projektet ligger just nu ute till försäljning och är uppskattat bland köparna, säger Pär Thurfjell.

Brf Odlaren, Pedagogen Park. Aspelin Ramm

Tärnan

Eftersom hållbarhet alltid finns med på agendan har arkitekterna en förkärlek för trä och cirkulär arkitektur. I Varberg utvecklar Radar just nu ett helt nytt bostadskvarter, Tärnan, tillsammans med Etikhus AB, med check på många av hållbarhetsmålen.

– Stommen utförs i korslimmat trä och på taken ligger antingen solceller eller sedum, berättar Ulrik Neuendorf.

Kv Tärnan, Varberg. Etikhus AB

Exklusiva lägenheter i Fredriksborg och landshövdingehus kv Oxhuvudet

Fredriksborg på Lilla Danska vägen i Örgryte är ett annat bra exempel på vad Radar kan åstadkomma. Här har Radar ritat tre flerfamiljshus som länkas samman av en skyddad gårdsmiljö.

– Beställaren Westhouse Fastigheter var väldigt involverad i hela processen. Det är exklusiv mark och man ville ha en juvel i området, säger Ulrik Neuendorf.

Fredriksborg, Lilla Danska vägen. Westhouse Fastigheter

Men Radar gör även avtryck på befintlig arkitektur. Ytterligare ett ambitiöst projekt är kvarteret Oxhuvudet på Hisingen, där de gamla landshövdingehusen som ägs av Ivar Kjellberg Fastighets AB har fått en rejäl upprustning. Bland annat har huset fått 17 nya lägenheter på vinden och ett nytt komplementhus på innergården.

– Där gjorde vi allt från färgsättningen av husen och ritade om innegårdarna. Ombyggnaden av vindar är en komplicerad process som jag tycker visar bredden på vårt kunnande väldigt bra, säger Pär Thurfjell.

Kv Oxhuvudet, Kvilletorget. Ivar Kjellberg Fastighets AB