Radar förvandlar tråkig parkering till fantasifull lekplats

Radar förvandlar tråkig parkering till fantasifull lekplats

I sommar invigs en ny mötesplats i Göteborg. En gammal parkering i Tynnered förvandlas till en häftig lekplats med hinderbana och en drake som vaktar över äventyret. Radar arkitektur har släppt loss fantasin inför uppdraget från Stena Fastigheter.

De ansvariga arkitekterna bad sina kollegor om hjälp inför planeringen av lekplatsen. Alla på kontoret bjöds på croissanter mot att de tog med sig uppdraget hem till sina familjer. Där fick deras barn drömma fritt. Hur skulle världens roligaste lekplats se ut?

– Vi fick in massor av bra förslag. Barnen ville kunna klättra, hoppa, upptäcka och bygga, berättar en av arkitekterna, Janna Kampers.

Ur barnens önskningar växte idén fram, om en lekplats med flytande lava som ingen vill ramla ner i. Stubbar, brädor och sandsäckar fungerar som räddningsplankor att hoppa på i magman av rosa träflis.

– Det ska vara spännande och utmanande, utan att vara läskigt, säger Susanna Ringnér, som också är en av arkitekterna bakom förslaget.

Trygghetsskapande
Lekplatsen är en del av bostadsbolagens gemensamma satsning på ett tryggare Tynnered. En parkeringsplats intill en väg och en dyster gångtunnel har fått ge plats för Sagodraken.

– Där är lite skuggigt mellan träden så det blir fina grillplatser. Vi har också planer på hängmattor och belysning inifrån draken, säger Janna Kampers.

När Stena Fastigheter utlyste ett uppdrag om att skapa en mötesplats i området bjöds tre arkitektkontor in. Önskemålet var en plats för lek, där både barn och vuxna skulle trivas och ha kul. Radar tog hem segern med sitt lavalandskap som bygger på den gamla leken ”Inte nudda golvet”.

– Sen dess har det varit snabba ryck eftersom lekplatsen ska stå klar redan i sommar, säger Susanna Ringnér.

En rosa drake
Så var det då det här med dinosaurien. Barnen som ingick i Radars referensgrupp efterlyste minst en tyrannosaurus för att lekplatsen skulle bli perfekt. Susanna, Janna och kollegan Anna-Karin Sintorn tog sig en funderare. De höll med om att det krävdes något överraskande. Men en dinosaurie kanske var att ta i?

– Då fick vi idén att bygga en drake mitt i lavafältet. Utmaningen blir att ta sig fram till den utan att trampa i fliset, säger Janna Kampers.

Just nu är en snickare i full färd med att färdigställa en fem meter hög drake med trappor inne i kroppen och en lucka under huvudet som går att titta ut genom. Janna liknar det vid ett jakttorn där barnen kan spana ut på de andras strapatser. Förhoppningen med Sagodraken är inte bara att den ska uppmuntra till rörelseaktiviteter, tanken är också att den ska väcka barnens läs- och berättarlust. Biblioteket på Opaltorget är en aktörerna som kommer att vara på plats i sommar.

– Stena kommer att bygga lekplatsen i etapper, men det är tänkt att den ska vara helt klar i mitten av juli, säger hon.

Sagan om draken
Draken som sagodjur blir utgångspunkten för ett initiativ som ska uppmuntra läslusten i barnen i området. Platsen ska aktiveras med olika insatser kopplade till läsning, där tanken är att barnen ska kunna upptäcka nya världar och få nya perspektiv.

FAKTA

Mötesplatsen på Briljantagtan 21 i Tynnered, som officiellt invigs i mitten av juli, är ett tillfälligt byggprojekt.
Lekplatsen är en del av det trygghetsskapande arbetet i Tynnered.
Stena Fastigheter äger omkring 17 000 bostäder i området.
Ansvariga arkitekter på Radar är Susanna Ringnér, Janna Kampers och landskapsarkitekt Anna-Karin Sintorn.

Skapar framtidens betydelsefulla miljöer – med kontor i Göteborg och Malmö!

Radar arbetar med stadsbyggnad, planering, landskap, arkitektur och stadsliv. Vi bidrar till en proaktiv och positiv samhällsutveckling tillsammans med engagerade och nyfikna aktörer som har bestämt sig för att göra skillnad genom att skapa byggnader, platser och sammanhang som både människor och miljö mår bra av.

Radar arkitektur
Surbrunnsgatan 6, Göteborg • Kristianstadsgatan 16, Malmö