Marianne Nivert ny ordförande i Rädda Barnen

I dag valdes Marianne Nivert till ordförande i Rädda Barnens styrelse. Valet skedde i samband med Rädda Barnens årsmöte den 28-29 maj, i Stockholm, som samlade närmare 300 medlemmar från hela Sverige. Marianne Nivert efterträder Annika Åhnberg, som på egen begäran slutar efter fyra år i Rädda Barnens styrelse. Marianne Nivert, tidigare koncernchef för Telia, har ett starkt engagemang för barn och barns rättigheter. Hon är ordförande i Posten och ledamot i fjärde AP-fonden och i ett par börsnoterade företag. Marianne Nivert ingår även i den kommission som utreder hur regeringen och svenska myndigheter skötte sig efter flodvågskatastrofen i Asien. Hon kommer som nyvald ordförande i Rädda Barnen att leda en folkrörelse med 83 500 medlemmar, 261 föreningar och ett ungdomsförbund. - Jag är otroligt glad och stolt över mitt nya uppdrag, säger Marianne Nivert. Rädda Barnen spelar en viktig roll i utveckling mot ett mer barnvänligt samhälle, inte bara här i Sverige utan även internationellt. Jag kan inte tänka mig en viktigare uppgift än att nu få bidra i arbetet med att förändra barns livsvillkor tillsammans med många engagerade och kunniga medlemmar. Marianne Nivert tillträder under första kvartalet 2006. Hon behöver dessförinnan avsluta några av sina nuvarande uppdrag, som pågår fram till årsskiftet. Under tiden har vice ordförande Inger Ashing ordförandeskapet i Rädda Barnen. - Efter tretton år i Rädda Barnen, varav sex i riksförbundets styrelse, känner jag mig senior trots mina 31 år. Det ska bli roligt och känns ansvarsfullt att under en tid axla rollen som ordförande. Jag vill nu se till att arbetet fortsätter utifrån den verksamhetsinriktning vi har och de beslut vi fattat på årsmötet, säger Inger Ashing, tillfällig ordförande i Rädda Barnen. Under årsmötet antog deltagarna ett uttalande om de asylsökande barnens situation i Sverige. Många av Rädda Barnens medlemmar möter förtvivlade flyktingbarn och familjer, som väntat länge på beslut, eller som fått avslag. Rädda Barnen har sett hur utvecklingen mot en mer restriktiv flyktingpolitik i Sverige och övriga Europa, drabbar asylsökande barn. Årsmötet antog därför ett uttalande som kräver att de apatiska barnen sätts främst i flyktingpolitiken. Årsmötesuttalandet finns att läsa på vår hemsida, www.rb.se. Rädda Barnes styrelse efter årsmötet 28-29 maj 2005: Marianne Nivert, ordförande. Tillträder första kvartalet 2006. Inger Ashing, vice ordförande. Är tillfällig ordförande fram till Marianne Nivert tillträder. Ordinarie ledamöter: Ingrid Kallberg, Hammerdal, Alice Bah Kuhnke, Stockholm, Jenny Malmsten, Helsingborg, Eva Karin Möllefors, Halmstad, Börje Ribacke, Sveg, Sonia Sherefay, Järfälla, Lars Svärd, Vilhelmina, Birgitta Ahlqvist, Södra Sunderbyn, Kojo Ansah-Pewudie, Angered och Ingela Gånedahl, Karlskrona. Ersättare: Linus Bengtsson, Lund, Emma Ericsson, Uppsala och Kari Lotsberg, Enebyberg. Kort om Marianne Nivert Aktuell: Ny ordförande i Rädda Barnen. Tillträder: Första kvartalet 2006. Ålder: 64 år. Bor: På söder i Stockholms innerstad. Familj: Man plus en vuxen dotter och tre vuxna bonusbarn. Andra uppdrag: Ordförande i Posten och ledamot i bl a fjärde AP-fonden, Karolinska Universitetssjukhuset, SSAB, Wallenstams Byggnads AB, Systembolaget, Beijer Alma och 2005 års katastrofkommission efter flodvågskatastrofen i Asien, Vill i sitt nya uppdrag: Aktivt bidra i arbetet med att förändra barns livsvillkor och säkerställa ett bibehållet förtroende för organisationen. Presstjänst: Mie Melin, 08-698 90 66, 0708-98 90 66, mie.melin@rb.se. Torsgatan 4, 107 88 Stockholm tfn: 08-698 90 00, fax: 08-698 90 14. http://www.rb.se

Rädda Barnens pressjour

Presskontakt Tillgänglig för journalister mellan klockan 08.00 och 20.00. 08-698 90 90
Anne Thorngren

Presskontakt Pressekreterare Svenska frågor 0723-57 67 56
Åsa Runström Awad

Presskontakt Pressekreterare Internationella frågor 0733-55 34 33

Rädda Barnen kämpar för barns rättigheter - i Sverige och i världen.

Rädda Barnen är en politiskt och religiöst obunden folkrörelse som kämpar för barns rättigheter. Med barnkonventionen som grund arbetar vi för att barn ska få det bättre och för att barns rättigheter ska respekteras. Vi väcker opinion och stöder barn i utsatta situationer – i Sverige och i världen. Vi arbetar för de barn som har det svårast. Barn som utsätts för våld och övergrepp, inte får gå i skola, saknar stöd från föräldrar och andra vuxna, lever i fattigdom eller i krig och katastrofer. Internationella Rädda Barnen är en av världens största barnrättsorganisationer med verksamhet i över 120 länder.

Vår vision är en värld där barnkonventionen är förverkligad och alla barns rättigheter tillgodosedda. Det är en värld

-som respekterar och värdesätter varje barn.
-som lyssnar till – och lär av – barn
-som ger varje barn framtidstro och möjligheter.