Göteborgs Viktigaste insamling!

Göteborgs Viktigaste insamling!

NU UPPMANAS GÖTEBORGARNA ATT INTE HA KUL I ONÖDAN
– LANSERING AV "GÖTEBORGS VIKTIGASTE INSAMLING"

Göteborgs Räddningsmission går nu på söndag ut med kampanjen Göteborgs Viktigaste. Men, insamlingsbössorna får ligga på hyllan – istället vill man få fart på hela staden. Aktiviteter ska samla in pengar till hjälporganisationens arbete för stadens utsatta.

– Vi vill att ingen ska sitta still. Bokstavligt talat, säger Malin Ekelund på Göteborgs Räddningsmission.

Med liv och rörelse i hela staden ska Göteborgs Viktigaste samla in pengar till Göteborgs Räddningsmission.
Kampanjen går ut på att alla, både företag och privatpersoner, kan använda sina egna förutsättningar och personliga intressen för en god sak. Uppmaningen är att skapa en aktivitet utifrån vad var och en är bra på och låta intäkterna gå till Göteborgs Räddningsmissions arbete för flyktingar, hemlösa och utsatta människor.

När någon arrangerar t.ex. en tipspromenad blir det Göteborgs viktigaste tipspromenad, en fotbollsmatch blir Göteborgs viktigaste fotbollsmatch och en konsert blir Göteborgs viktigaste konsert. Alla aktiviteter samlas på sajten www.göteborgsviktigaste.nu, som då blir en guide över kul saker som händer för ett gott ändamål.

– Det ligger verkligen någonting i att ”ingen kan göra allt, men alla kan göra något.” Det har göteborgarna bevisat den här hösten genom sitt enorma stöd till flyktingar i världen. Det är ingen tävling om vem som kan göra mest, det viktigaste är att man gör det man kan. Det är det som Göteborgs Viktigaste handlar om, säger Malin Ekelund på Göteborgs Räddningsmission.

Mångfalden i Göteborgs Viktigaste syns redan i tjuvstarten nu på lördag i form av en självförsvarskurs, peruansk juice och jeansreparationer. Kampanjen drar sedan igång på söndag den 18 oktober med en mängd aktiviteter runt Järntorget, bland annat en gatufotograferingskurs, guidade stadsvandringar och en loppis med scenkläder. Resten av Göteborgs Viktigaste kommer äga rum över hela staden och fortsätta året ut. Vem som helst kan bidra med en aktivitet för att hamna i kampanjens kalender.

– Den här hösten har varit oerhört intensiv för vår del, mycket på grund av flyktingkatastrofen i världen. Bland annat har vi fått utöka verksamheten för ensamkommande flyktingbarn och vi behöver verkligen varenda krona som kommer in. Därför känns det bra att kunna visa att även de allra minsta sakerna är viktiga. Små saker som blir någonting större tillsammans, säger Emil Mattsson, direktor på Göteborgs Räddningsmission.

Så här gör du för att vara med i "Göteborgs Viktigaste":

• Skapa en aktivitet utifrån något du gillar, t.ex. pingisturnering om du spelar pingis!
  • Bestäm datum, var det ska vara och hur mycket det ska kosta att delta!
  • Gå in på www.göteborgsviktigaste.nu, klicka på ”fixa” och fyll i formuläret!
  • Ditt event hamnar i kalendern!
  • Efter ditt event går intäkterna till Göteborgs Räddningsmission, har du ett företag får du en faktura för att redovisa gåvan.

Vid frågor eller mer info kontakta:
Malin Ekelund
m.ekelund@raddningsmissionen.se

Föreningen Göteborgs Räddningsmission är en idéburen organisation som arbetar med socialt arbete på kristen grund.

Göteborgs Räddningsmission arbetar inom följande verksamhetsområden: