Ny arbetskonferens om utsatta EU-medborgare i Göteborg oktober 2016

Ny arbetskonferens om utsatta EU-medborgare i Göteborg oktober 2016

I oktober i fjol höll Göteborgs Räddningsmission tillsammans med tretton medarrangörer en konferens i Göteborg om Utsatta EU-medborgare. Men frågan är fortfarande minst lika aktuell. I år kommer vi att bredda innehållet och fokusera mer på resultat och lösningar och tror att konferensen blir ett viktigt forum för mobilisering i frågan om utsatta EU-medborgare.

Den förändring vi vill åstadkomma sker dock inte över en natt. Samtidigt som många goda insatser görs för att häva utsatthet och diskriminering är vi långt ifrån framme. Därför planerar vi för ännu en konferens där politik och tjänstemän, civilsamhälle, forskare och företagare möter varandra. Vi ser fram emot om en plats där den potential som bor i våra organisationer multipliceras och där nya verktyg, nätverk och idéer får upptäckas. Vi ser fram emot en arbetskonferens som skapar möjligheter till förändring!

- Vi tror att civilsamhället har en oerhört viktig roll att spela i arbetet med utsatta EU-medborgare, men för verklig förändring krävs också samverkan med den offentliga sektorn. Därför vill vi nu samla kraft från olika delar i samhället och mötas i en konferens som återigen blir ett avstamp in i fortsatt arbete, säger Lina Blomdahl, projektledare för konferensen.

KLARA MEDVERKANDE I ÅRETS KONFERENS

Soraya Post. Soraya har ett mångårigt engagemang för romska frågor bakom sig, bland annat genom sitt arbete med nationella minoriteter på Västra Götalands-regionens rättighetskommittés kansli. Idag är hon ledamot i Europaparlamentet för Feministiskt Initiativ.

Thomas Hammarberg, Thomas har under större delen av sitt liv arbetat med mänskliga rättigheter i Europa och Sverige. Tidigare bland annat Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, generalsekreterare för Amnesty International samt generalsekreterare för Rädda Barnen i Sverige.

VILKA ÄR VI?

Vi har samlat en rad organisationer som tillsammans kommer att träffas under två dagar. Huvudarrangörer är Göteborgs Räddningsmission, Nätverket för romska EU-migranter, Studieförbundet Bilda, Svenska ESF-rådet och Sveriges kristna råd.

FÖR LÖPANDE UPPDATERING & MER INFORMATION:

utsattaeumedborgare.se

Föreningen Göteborgs Räddningsmission är en idéburen organisation som arbetar med socialt arbete på kristen grund.

Göteborgs Räddningsmission arbetar inom följande verksamhetsområden: