På tisdag 6 juni arrangeras Fiskebäcksloppet - tre hamnar

Snart dags för Fiskebäcksloppet – tre hamnar, motionsloppet som stöttar barn med föräldrar i fängelse.

För sjätte året arrangeras välgörenhetsloppet Fiskebäcksloppet - tre hamnar. Efter ett par år med digitala lopp och uppehåll är det snart dags för västra Göteborgs stora löparfest igen. Förutom en motionsupplevelse gör Fiskebäcksloppet också gott för andra. Hela startavgiften går till Räddningsmissionens verksamhet Solrosen, som hjälper barn som har en förälder i fängelse.

Loppet sker under nationaldagen 6 juni och är ett tillfälle att fira tillsammans med vänner och familj. Utöver själva loppet så finns evenemangsområde med grill, fika och aktiviteter på Sjöbacka, Fiskebäck, ett stort naturskönt grönområde där även start och mål är placerat.

Bakom loppet står ett gäng löparentusiaster från två församlingar i Fiskebäck som engagerar sig ideellt för att skapa ett lopp där målet är både att ta sig över mållinjen och samtidigt göra social nytta.

– Loppet går i en kuperad och naturskön omgivning där man får se och uppleva tre hamnar – Önnered, Hinsholmen och Fiskebäck. Vi hoppas på en löparfest där man kombinerar löpning med att hjälpa de utsatta i vår stad. Och som vanligt är både unga och gamla motionärer och elitlöpare välkomna. Dessutom har vi en promenadklass för den som vill ta sig an loppet i ett lite lugnare tempo, säger Susanne Ackeby som leder arrangörsgruppen.

Samuel Haugstvedt är insamlingschef på Räddningsmissionen och är glad för engagemanget kring loppet.

– Det är ett helt unikt evenemang som bärs helt av ideella krafter. Det är ett enkelt och roligt sätt för den som vill göra skillnad för människor i vår stad. Solrosen är en verksamhet som till stora delar vilar på insamlade medel, så tillskottet vi får från Fiskebäcksloppet betyder mycket för de barn och familjer som kommer i kontakt med Solrosen, säger han.

Om Fiskebäcksloppet – tre hamnar

För vuxna är banan 10 km och går genom tre hamnar - Fiskebäck, Önnered och Hinsholmen. 2 km-banan är för killar och tjejer upp till 13 år och går runt Sjöbacka. I anknytning till eventområdet anordnas knattelopp på några 100 meter.