Rena Mälaren

Rena Mälaren

Rena Mälaren är ett projekt där Räddningstjänsten Mälardalen under en veckas tid (31/5-3/6) kommer att plocka upp skräp från Mälarens botten. Detta kommer vi att göra främst genom dykning. Varje grupp kommer att få en dag och ett område att fokusera på. Målet är att få upp så mycket skräp som möjligt.

Vi vill med detta bidra till en renare miljö, väcka opinion så att folk slutar att slänga skräp i våra vatten men också skapa en bättre arbetsplats för våra dykare. Det blir både lättare och säkrare för våra dykare att jobba utan att riskera att fastna i massa skräp på botten.

Projektet är ett samarbete med Rena Mälaren Stockholm, Västerås stad, Interspiro, Pråmen/Magasinet och Brandskyddsföreningen. Vi har som mål att under en veckas tid plocka upp så mycket skräp som möjligt från Mälarens botten.

Fokus:

•Bildäck – innehåller HA-oljor och zink
•Bil-/båtbatterier – innehåller svavelsyra och bly
•El-scootrar – innehåller farliga batterier (litiumjonbatterier)
•Cyklar, kundvagnar, stolar och liknande – riskerar att störa dykares övningar/insatser

Kontakta projektansvarig och brandman Emma Larsson vid frågor eller om ni skulle vilja intervjua oss och fota på plats om projektet: emma.larsson@rtmd.se, 073-075 19 00.