Räddningstjänsten fick upp 1,5 ton skräp från Mälarens botten!

Räddningstjänsten fick upp 1,5 ton skräp från Mälarens botten!

Rena Mälaren är ett projekt där Räddningstjänsten Mälardalen under en veckas tid (31/5-3/6) plockade upp skräp från Mälarens botten. Detta gjordes främst genom dykning. Vi hade som mål att få upp så mycket skräp som möjligt.

Den 3 juni 2021 var det sista dagen på projektet Rena Mälaren och vi avslutade med att dyka vid Elbakajen. Vi fick bland annat upp en livflotte som båten Napoleon tappade i vintras när den sjönk.

Rena Mälaren från Stockholm var på besök och dök i Hökåsengropen. De jobbade stenhårt och fick upp massor av skräp. Tack så mycket för hjälpen!

Totalt under dessa dagar har vi fått upp ungefär 1,5 ton skräp från Mälarens botten. Skrämmande siffror. Vi vill med detta projekt få människor att sluta slänga skräp i våra vatten. Skräp som slängs i vattnet försvinner inte, det ligger kvar och förgiftar våran miljö. Vårt vatten är ömtåligt och något vi måste vara rädda om.