Offertförfrågan strategistöd

Uppdragsbeskrivning för framtagandet av en Månadsgivarstrategi för Radiohjälpen

Radiohjälpen är Public Service insamlingsorganisation. Vi är programbolagens expert på hållbar utveckling och humanitärt samarbete och en brygga till det svenska civilsamhället.

Sedan 1939 har vi samlat in pengar för att förändra liv och lindra nöd. I Sverige och i hela världen. Vi har gett stöd till människor som vill förverkliga sina rättigheter till hälsa, skola och trygghet. Vi har bidragit till att matpaket, rent vatten och akut sjukvård nått fram till överlevarande vid naturkatastrofer. I vår nationella verksamhet bidrar vi till att barn och vuxna med funktionsnedsättning får bättre möjligheter till en aktiv fritid.

Det tänker vi fortsätta med.

Utmaningarna är fortsatt stora. Människor är på flykt undan väpnad konflikt och klimatrelaterade katastrofer. Då behövs en trovärdig och oberoende part som samlar viljan att stödja människor med angelägna behov.

Genom särskilda insamlingar skapar vi gemensam kraft med tydliga mål om förändring. Radiohjälpen samarbetar med professionella och kompetenta partnerorganisationer för att varje insamlad krona ska komma till mest effektiva användning.

Vi engagerar oss där behoven är som störst och verkar långsiktigt för verklig förändring. Vi agerar där det behövs som mest.

Bakgrund

Radiohjälpen har i nuläget ett begränsat antal månadsgivare, vilka inkommer via SMS och dels via autogiro. I maj 2018 gav styrelsen medskicket till kansliet att ett fortsatt arbete med månadsgivare kräver en mer strategisk ansats. Med tanke på att inget CRM-system funnits och ingen data sparats av givare har en strategisk ansats varit svår. Nu har Radiohjälpen upphandlat ett system som ska bistå insamlingsverksamheten, och Radiohjälpen söker stöd i att utarbeta en strategi för månadsgivare.

Varumärkesundersökningen 2014

År 2014 genomförde Sifo på Radiohjälpens uppdrag en varumärkesundersökning för att se hur Radiohjälpen uppfattas bland allmänheten. Det var denna undersökning som låg till grund för styrelsens inriktningsbeslut av den 23 mars 2015 om ett ökat humanitärt fokus. De tre påståenden som allmänheten tyckte mest stämde in på Radiohjälpen var:

• Trovärdig,
  • Synliggör viktiga behov,
  • Trygg (man kan lita på att pengarna används på rätt sätt).
  • Andra ord som dök upp var seriös, handlar snabbt och pengarna når de behövande. Radiohjälpen förmedlar hjälp inom relevanta områden, är engagerande samt är kunskapsbildande. Däremot ansåg bara 25 procent att Radiohjälpen var en modern verksamhet som kännetecknas av nytänkande.

En av de viktigaste slutsatserna av undersökningen var att nästan alla hade hört talas om Radiohjälpen, de flesta hade en positiv bild av Radiohjälpen men mycket få kunde konkretisera verksamheten.

Varumärkesundersökningen 2018

Under 2018 genomförde Kantar Sifo på Radiohjälpens uppdrag ännu en varumärkesundersökning. Sammanfattningsvis framkom att:

• Kännedomen för Radiohjälpen har ökat jämfört med 2014, främst är det personer i åldersgrupp 18-29 som har ökat kännedomen (31%), jämfört med 2014 (24%).
  • Starkt samband finns mellan anseendet och hur väl man känner till Radiohjälpen. De som känner till Radiohjälpen mycket bra har ett högre anseende för Radiohjälpen, jämfört med andra. Av de som är positivt inställd till Public Service och givit pengar kontinuerligt har också ett högre anseende för Radiohjälpen, jämfört med övriga.
  • Det är färre som förknippar Radiohjälpen med akuta katastrofinsatser i världen och fler som förknippar organisationen med långsiktiga utvecklingsprojekt, jämfört med 2014.
  • Fler gör positiva associationer till Radiohjälpen jämfört med 2014. Fler instämmer att Radiohjälpen är en trovärdig aktör, att de synliggör behov, litar på att de använder pengar på rätt sätt och att de förmedlar relevant hjälp. Det är fler som kan bedöma de olika påståendena och färre uppger alternativet Tveksam, vet ej jämfört med 2014.
  • Totalt sett har 41 procent av svenskarna varit med och bidragit till någon/några av radiohjälpens insamlingar. Fler personer i åldersgrupp 18-29 år uppger i större utsträckning att de varit med och bidragit (44%) jämfört med 2014 (33%). Ökningen bland unga beror till stor del att 39 procent har varit med och bidragit till Musikhjälpen, motsvarande andel 2014 var 19 procent.
  • Fler har en positiv inställning till Musikhjälpen och Världens Barn jämfört med 2014. Det är även fler som har en inställning och kan bedöma frågorna eftersom färre svarar tveksam, vet ej på frågorna.
  • Anseendebyggande drivkrafter som identifierades av KantarSifo var faktorer som: Är en trovärdig aktör, Förmedlar hjälp inom relevanta sakområden, Är engagerade och inspirerar till att hjälpa, Är trygg, kan lita på att pengarna används på rätt sätt. En faktor där både betyget är lägre samt korrelationen lägre för anseendet är huruvida Radiohjälpen är ”Är en modern verksamhet med nytänkande arbetssätt och metoder” samt ”Synliggör viktiga behov av hjälpinsatser”. Även månadsgivandet till Radiohjälpen identifierades som en utvecklingsfråga.

Nuläge

I nuläget sparas ingen givardata och givarvården är begränsad till ett allmänt hållet nyhetsbrev.

Radiohjälpen har därför upphandlat ett nytt system där insamling är en del och som ska kunna stödja en mer aktiv analys, förståelse av och återkoppling till våra givare.

Radiohjälpen bedömer att vi åtnjuter ett betydande förtroende som vi ska vara varsamma om. Utmaningarna ligger i att både behålla detta, och att växa i frågor kring modernitet vad gäller tex FNs hålbarhetsagenda Agenda 2030, att möta ungas engagemang och samtidigt förhålla sig till utmaningarna för public service tex vad gäller tablå tv och radio och det tittar-tapp som resulterar i en vikande insamling.

Radiohjälpens vision och uppdrag

Ett betydande arbete har lagts ned från styrelsen på att ta fram organisationens vision och mission, utifrån den nya informationen som framkommit i varumärkesundersökningen. Radiohjälpens nya varumärkesplattform antogs i november 2019:

Vision:

Där det behövs som mest

Mission:

Radiohjälpen förändrar liv och lindrar nöd genom att engagera, samla och aktivera viljan att stödja människor där det behövs som mest.

Position:

Den oberoende insamlingsorganisationen för humanitärt stöd och hjälp i världen och i Sverige. Oberoende från politiska, ekonomiska, kommersiella eller andra intressen.

Löftet:

Ditt bidrag gör nytta där det behövs som mest.

Det innebär att:

• Vi är svenska Public Service insamlingsorganisation, opartisk och oberoende.
  • Vi är snabba från ord till handling vid humanitära kriser och katastrofer.
  • Vi engagerar och samlar in för ett globalt ansvarstagande och en hållbar
  • utveckling.

• Vi arbetar långsiktigt för att stödja utveckling där det behövs som mest.
  • Vi samarbetar med kompetenta och etablerade organisationer och
  • återrapporterar om det arbete som görs.

• För oss går engagemang och insamling hand i hand. Varje krona och aktivitet ska bidra till att förändra liv och lindra nöd.
  • Kärnvärden:

• Engagerade
  • Vi drivs av att lindra nöd och stödja människors rättigheter i Sverige och i världen. Genom att inspirera och informera bidrar vi tillsammans till hållbar utveckling.

• Trovärdiga
  • Public service ger våra frågor räckvidd och tyngd och säkerställer vår opartiskhet och oberoende. Genom vår historia vet vi att Radiohjälpens arbete gör skillnad. Varje krona kommer till nytta genom långsiktiga och förankrade samarbeten.

• Positiv kraft
  • Vi tror att med engagemang och samlad kraft kan saker förändras. Tillsammans kan vi skapa utvecklingskraft och bidra till en tryggare och bättre värld.

Våra kampanjer

I nuläget driver Radiohjälpen engagemang och insamling kring Melodifestivalen, Krinprinsessan Victorias fond, Världens Barn och Musikhjälpen. Radiohjälpen agerar också vid akuta humanitära kriser. Läs mer på www.radiohjalpen.se

Framtida läge

Radiohjälpen har ett strategiskt arbete för månadsgivande som bottnar i vår varumärkesplattform och bygger på vårt insamlingssystem som nu ska byggas. Detta kontinuerliga givande bidrar till att säkra finansieringen på ett hållbart vis.

Uppdraget

Radiohjälpen söker stöd i att utveckla vårt månadsgivararbete ytterligare. I första hand innebär detta en strategisk ansats som bör vägleda arbetet i form av en teststudie, varvid olika strategier kan säkras för ett verkningsfullt arbete. Slutresultatet är en strategi och plan för dess genomförande.

Följande bör särskilt beaktas:

• Målgrupp
  • Kanaler (TM,F2F,Broadcast,swish,AG osv)
  • Vad krävs av ett nytt verksamhetssystemet för funktioner?
  • Budskap (kampanj)
  • Budget
  • Tidsplan
  • Budget och tidsaspekt

Radiohjälpen har en begränsad budget för uppdraget. Inga resor förutses. Offerten ska vara oss tillhanda senast 20/2 på epost: kristina.henschen@svt.se och bör innehålla:

• Identifiering av tidsåtgång och kostnad. Första leverans av utkast av strategi och förslag till testkampanj senast 15 mars 2020.
  • Andra leverans av slutgiltig strategi inklusive testgenomförande enligt överenskommelse, alt. senast den 15 oktober 2020.
  • Urval görs utifrån både kostnadsförslag men även lämplig metod och insikt kring public service särskilda ramverk. Vi ser fram emot att höra från er.

Kontakt:

Maria.Halvorsen@svt.se