Kronprinsessan Victorias fond ökar insamlingen under Victoriakonserten

Under gårdagskvällens tv-sända Victoriakonsert inkom drygt 2,5 miljoner kr till Kronprinsessan Victorias fond som Radiohjälpen administrerar. Det är en ökning med 35 procent från året innan. Ett särskilt fokus under kvällen var barns psykiska hälsa.

"Pandemin har gjort att många barn tyvärr drabbats psykosocialt", säger Kristina Henschen som är generalsekreterare för Radiohjälpen. "Därför är insamlingen särskilt viktig i år".

SVTs sändning av Victoriakonserten engagerade allmänheten för alla barns rätt till en aktiv fritid. Ett särskilt fokus för fonden är barn med både fysiska och psykiska funktionsnedsättningar. 13 725 antal gåvor mottogs under sändningen. Sammanlagt skänktes 2 569 968 kronor varav den största andelen, 54 procent, via telefon och resterande via betaltjänsten swish. Insamlad summa under konserten ökade med 35 procent jämförelse med förra året.

"Ett stort tack till alla er som gör skillnad och hedrar Kronprinsessan med en födelsedagsgåva," säger Kristina Henschen.

Hittills i år har allmänheten skänkt 4,1 miljoner kr till Kronprinsessan Victorias fond.

Victoriakonserten ägde rum i Borgholms slottsruin under onsdagskvällen med närvaro av kronprinsessparets familj och årets Victoriapristagare, skridskoåkaren Nils van der Poel. Konserten sändes 14 juli kl 21 i SVT1 och finns att se på SVT Play. Tv-publiken bjöds på musikframträdanden från Benjamin Ingrosso, Sabina Ddumba, Mando Diao, Smith & Thell, Moonica Mac och Sofia Jannok. Musiken framförs av kapellmästare Stefan Sporsén och Augustifamiljen.

Victoriadagarna är en hyllning till Kronprinsessan Victoria på hennes födelsedag. Evenemanget sänds årligen från Borgholm på Öland. I anslutning till hyllningskonserten anordnar Victoriadagarna bland Victorialoppet, Victoriapadeln och Victoriagolfen, läs mer om Victoriadagarna på länken här.

FONDENS VERKSAMHET UNDER PANDEMIN

Gåvorna från fonden administreras av Radiohjälpen och fördelas till sökande föreningar i Sverige. Föreningarna arbetar med att minska barns utanförskap och stärka rätten till en aktiv fritid för barn och unga med funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom. Sedan pandemin drabbade Sverige har Radiohjälpen en särskild satsning för att stötta barn som drabbas av corona-pandemins konsekvenser, bland annat genom ökad isolering, psykisk ohälsa och barnfattigdom. En lista över de projekt som Radiohjälpens beviljade 2020 finns att ta del av här: Finansierade projekt Kronprinsessan Victorias fond 2020.

DETTA STÖTTADE FONDEN 2020

Under förra året stöttade Radiohjälpen genom fonden 166 projekt i Sverige. Under förra året samlade fonden  mer än 11 miljoner kronor och beviljade mer än 16 miljoner kronor till projekt för barn med olika funktionsnedsättning. Läs mer i Radiohjälpens årsberättelse på denna länk. Sedan 1997 har Radiohjälpen mottagit allmänhetens hyllningsgåvor till Kronprinsessan Victorias fond och omsatt dessa i verksamhet.

SÅ ENGAGERAR DU DIG

Det går fortfarande att bidra Kronprinsessan Victorias fond.

Swisha till 90 1950 6 och märk betalningen ”VIC”.

Det går även att starta en särskild insamlingsbössa här.

Information om testamentsgåvor finns här.

Tack!

VID FRÅGOR

Vid frågor, vänligen kontakta:

Kristina Henschen, generalsekreterare Radiohjälpen,

Kristina.henschen@svt.se