Direkt från språkpraktik till egen klädbutik

Ezzat Alhussami är en handelsman sedan tonåren. Han är också en handlingarnas man. Bara ett par månader efter att han gått sin språkpraktik hos Kappahl genom Radix Kompetens har han nu öppnat sin första klädbutik i Sverige.

– Jag ger aldrig upp när jag är ute efter något jag vill ha. Målet är att tjäna mina egna pengar, och det enda sättet för mig att komma vidare är att arbeta med mina egna händer, säger Ezzat Alhussami.

I februari i år avslutade han sin praktik på Kappahl som han fått med hjälp av sin praktiksamordnare när han var deltagare hos Radix Kompetens. I lördags hade Ezzat Alhussami invigning av sin klädbutik Alhussami Fashion på Rosengård Centrum där han säljer kläder från hemlandet Syrien. Eleganta och enklare underkläder, pyjamasar och nattlinnen, men även en del färgglada träningskläder ryms på hyllorna i butiken som Ezzat Alhussami har inrett alldeles själv.

Visste vad han ville
Vana av handel och kläder har Ezzat Alhussami sedan tonåren. Farfar ägde en av de äldsta basarerna i Damaskus sedan 1940-talet, och hans far och farbror handlade med tyger. Som 15-åring började Ezzat Alhussami att arbeta med familjen och lärde sig allt han kan om handel och försäljning. Som 20-åring visste han att han ville hålla på med kläder och startade sin egen butik i Damaskus. Efter det byggde han upp sin verksamhet som utvecklades.

– Vi hade det väldigt bra ställt i Damaskus och affärerna blomstrade även under kriget. 2014 kom jag till Sverige eftersom det till slut inte gick att vara kvar i Syrien, och här fanns också familjen.

Börja om från början
Att lära sig nya saker och sitta i skolbänk igen var inte det Ezzat Alhussami hade tänkt sig när han kom som deltagare till Radix Kompetens på Grundläggande moduler i Malmö. Han har alltid lärt sig genom att arbeta praktiskt med saker och ting, och vet att det är vägen för att uppnå sina drömmar och mål. Under tiden hos Radix Kompetens blev den arbetsplatsförlagda språkpraktiken hos Kappahl inte bara en väg in för att lära sig fackspråk, utan också att förstå hur klädbranschen fungerar i Sverige. Framför allt tycker Ezzat Alhussami att försäljningen och kundrelationen är annorlunda än vad han är van vid. Han har också varit tvungen att lära sig hur teknologin fungerar som är kopplad till en klädbutik med larm- och kassasystem.

– På de två senaste månaderna när jag har arbetat med att starta mitt eget företag och gjort i ordning butiken har jag lärt mig mycket mer svenska än jag kunde innan.

Deltagare hos Radix Kompetens
Förra året kom Ezzat Alhussami som deltagare till Radix Kompetens. Hans drivkraft och inre motivation var uppenbar, men kunskaperna i det svenska språket behövde förstärkas. Inom Grundläggande moduler fick han möjligheten till praktiken på Kappahl för att lära sig mer om klädbranschen i Sverige. Det blev också den självklara startpunkten för den egna klädbutiken på Rosengård Centrum. Till sin hjälp hade Ezzat Alhussami en arabisktalande medarbetare hos Radix Kompetens, Saif Ali Fahad. Han fick också hjälp av en god vän som är läkarstudent när det gäller all byråkrati och blanketter som ska fyllas innan du kan starta ett eget företag.

– Saif på Radix Kompetens hjälpte mig framför allt i kontakten och dialogen med Trianon som hyr ut på Rosengård Centrum. De ville inte ha ytterligare en klädbutik eftersom de inte tyckte att det passade, och då föreslog jag konceptet jag har i dag.

Siktar mot stjärnorna
Klädbutiken på Rosengård Centrum är definitivt inte slutmålet för Ezzat Alhussami. Efter att ha varit en aktör på en av Mellanösterns största handelsmarknader har han stora planer för framtiden. Redan om ett år tror han sig vara mer redo för att expandera verksamheten, och förhoppningen är att öppna butiker på köpcentrum som Triangeln och Emporia i Malmö. Det svenska språket ska praktiseras under tiden som kunskaperna om branschen i Sverige tilltar.

– Jag börjar smått för att successivt bygga upp verksamheten som jag gjort förut. Ingenting är egentligen omöjligt att genomföra och inga dörrar är stängda. Det gäller bara att hitta rätt nyckel.

Språkstöd på arabiska
Stort tack för språkstöd på arabiska från Mohammed Baqer, handledare inom Stöd och matchning hos Radix Kompetens i Malmö.

Alhussami Fashion
Alhussami Fashion hittar du i Malmö i den nybyggda gallerian på Rosengård Centrum vid City Gross-ingången. Alla kläder, strumpor, pyjamasar och nattlinnen är tillverkade i Syrien och av hög kvalitet.