Ragn-Sells gratulerar Joan Rose till 2016 års Stockholm Water Prize

I år går Stockholm Water Prize till professor Joan Rose från USA – en förkämpe för god vattenkvalitet. Ragn-Sells är ett av de företag som instiftade Stockholm Water Prize och vi är mycket glada att professor Rose tilldelas priset för sina viktiga bidrag till global folkhälsa. H.M. Carl XVI Gustaf kommer vid en kunglig ceremoni under Världsvattenveckan i Stockholm, den 31 augusti, att överlämna priset.

I ett pressmeddelande den 22 mars meddelar SIWI att 2016 års Stockholm Water Prize går till professor Joan Rose från Michigan State University, USA. Hon tilldelas priset för sina viktiga bidrag till global folkhälsa. Genom att kartlägga och bedöma hälsorisker i vatten, och skapa praktiska riktlinjer och verktyg åt beslutsfattare och allmänhet, har hon bidragit till en friskare värld.

Professor Joan Rose är en av världens ledande experter på vattnets mikrobiologi och har vigt sin karriär åt att förbättra vattenkvalitén och folkhälsan. Hon bor och verkar i Michigan i USA, där hon innehar Homer Nowlin Chair in Water Research vid Michigan State University.

- Jag är väldigt hedrad av att få vara med på en lista med så framstående tidigare pristagare. Priset ger uppmärksamhet åt århundradets viktigaste vattenfrågor, och för mig är det vattenkvalité.

Juryn för Stockholm Water Prize motivering lyder:

”Kopplingen mellan mikrobiologi, vattenkvalité och hälsa är full av teoretiska och praktiska osäkerheter. Världen är välsignad med ett fåtal individer som förmår förstå och hantera de ökande och alltmer komplexa utmaningarna kring rent vatten och hälsa. Professor Joan Rose är det ledande exemplet på denna extremt ovanlig blandning av talanger då hon förmått förena förstklassig forskning med politisk påverkan, praktiska riktlinjer och samhällsupplysning.”

H.M. Kung Carl XVI Gustaf, beskyddare av Stockholm Water Prize, kommer att överlämna priset till professor Joan Rose vid en kunglig ceremoni den 31 augusti under årets Världsvattenvecka i Stockholm.

Ta del av SIWI’s pressmeddelande ”Joan Rose, förkämpe för god vattenkvalité, tilldelas 2016 års Stockholm Water Prize

Ragn-Sells är en av instiftarna

Stockholm Water Prize är ett internationellt pris som instiftades 1991 och som delas ut årligen av Stockholm International Water Institute (SIWI) till en person, organisation eller institution för enastående vattenrelaterade bedrifter. Priset stöds av Kungliga Vetenskapsakademien, International Water Association, Water Environment Federation och Stockholm stad. De företag som instiftade Stockholm Water Prize förenas av en stark vilja att öka hållbarheten inom vattensektorn. Prisets instiftare är Bacardi, Borealis & Borouge, DuPont, Europeiska ERV, Fujitsu, HP, Kemira, KPMG Sweden, Ragn-Sells, Scandinavian Airlines (SAS), SJ, Snecma/Safran, Xylem och Ålandsbanken.

Om SIWI

Stockholm International Water Institute är ett policyinstitut som tar fram kunskap och informerar beslutsfattare om vattensmart politik och hållbar utveckling. SIWI genomför forskning, samlar formell kunskap och ger råd inom fem temaområden.