Clara Bodén ger nytt liv till Döda Fallet!

Vi vill ha ett nytt anslag för att berätta historien om Döda Fallet, något som berör och går att relatera till, säger projektledare Ulrika Johansson.

Destination Ragundadalen driver under 2014 projektet Ett Levande Dött Fall som handlar om att skapa en upplevelse som ger kunskap och förståelse om händelsen som skapade Döda Fallet.

- Vi tror att Clara med sin bakgrund som filmare kan skapa en dramaturgi som förutom att ge besökarna kunskap om katastrofen, också kan beröra besökarna på ett nytt sätt.  Att hon dessutom är ung med ett naturligt förhållningssätt till attraktiva upplevelser är ytterligare fördelar för projektet. Hon har de kvalitéer som vi är ute efter helt enkelt! Det ska bli otroligt spännande att följa hur Clara ger nytt liv till Döda Fallet!

Pixelfield United Sweden är sedan tidigare klara för de tekniska lösningarna. Därmed är produktionsteamet komplett, där arbetet börjar i maj och kommer att vara färdigställt i oktober.

Projektet Ett Levande Dött Fall handlar om att ta fram en publik upplevelse som berättar om Döda Fallets födelse. Ett återskapande av natten mellan 6-7 juni 1796 då Ragundasjöns fördämningar brast och en flodvåg störtade besinningslöst längs med Indalsälven ända ut i havet. En naturkatastrof så stor att den räknas som Sveriges största i modern tid.

Clara Bodén

Clara Bodén (1983) är filmare och producent, utbildad på Filmhögskolan i Göteborg/ Digitalt Filmfotografi och på Umeå Universitet/Manus för Film och TV. Hon driver sedan 2011 filmbolaget Vapen och Dramatik AB/AS med säte i Östersund och Oslo tillsammans med grafisk designer Ronja Svenning Berge och regissör och producent Mariken Halle.

Clara är under 2014 aktuell som producent och fotograf för långfilmen Världen väntar som har norsk biografpremiär under hösten samt med dokumentärfilmen Lgh + bil + allt jag har och äger som i mars var nominerad till Sveriges största dokumentärfilmspris Tempo Documentary Award. Andra produktioner som fått uppmärksamhet är kortfilmen Bävan (2013) och kortfilmen I’m leaving on wednesday (2012).

Mer om Clara Bodén

www.lghplusbil.com

www.vapenochdramatik.com

För frågor kontakta projektledare Ulrika Johansson 070-668 76 64

Läs mer om Döda Fallet, www.dodafallet.nu

Andra pressmeddelanden

Mer om Döda Fallet

Magnus Huss - Vildhussen - tömde 1796 en sjö, tystade en fors och ödelade en dalgång ända ner till havet. Magnus Huss hade fått i uppdrag att bygga en flottarled förbi den 35 meter höga Storforsen, vars starka strömmar förstörde allt timmer. Han omdirigerade en bäck i hopp om att den skulle skölja fram en ny kanal. Det gjorde den, fast inte riktigt som det var tänkt. En natt gjorde vårfloden att Ragundasjöns högre vattenflöde började strömma i den nya kanalen. Vattnet grävde sig genom grusbarriären och den naturliga fördämningen brast. Sjön torrlades och Storforsen tystnade och blev Döda Fallet. Den materiella förstörelsen i dalgången blev enorm men ingen människa kom till skada i samband med katastrofen. Däremot har flera omkommit i samband med ras efter katastrofen.

• historia
  • film
  • teknik
  • natur

• Jämtland

Destination Ragundadalen är Ragundas officiella sälj, marknadsföring och turistbyrå. Vår uppgift är att marknadsföra och sälja hela besöksmålet Ragundadalen såväl själva som tillsammans med vår länsorganisation Jämtland Härjedalen Turism.  Vi ägs av drygt 140 medlemmar bestående av företag, föreningar och Ragunda kommun. Vi har också ansvar för att driva och samordna en rad utvecklingsprojekt gällande besöksnäring i Ragunda kommun.