Pressmeddelande -

Pressinbjudan - Nu tas första steget mot att göra Döda Fallet till ett världsarv!

Nu tas första steget mot att göra Döda Fallet till ett världsarv! Världsarvskonventionen antagen av Unesco:s generalförsamling 1972, är en av de internationella överenskommelserna som flest stater antagit vilket utgör en mycket god grund för internationellt utvecklingsarbete. Visionen gällande regionens framtida möjliga världsarv är att Döda fallet senast 2017 lever upp till kriterierna för europeiskt kulturarvsmärkning och världsarv senast 2024.

- Arbetet med att nominera Döda fallet som ett världsarv är en mycket stor och unik satsning för regionen. Under den här tiden ska vi ha roligt och tillsammans med många aktörer på lokal, regional, nationell och internationell nivå utveckla Döda Fallet mot ett besöksmål med många bra aktiviteter för vuxna och barn säger Henrik Zipsane Landsantikvarie Jamtli.

Måndag den 8 september bjuder därför Jamtli in till pressträff för Världsarv Ragundadalen AB. Efter stiftande bolagsstämma finns det möjlighet för media att prata
med stiftarna om deras förväntningar och förhoppningar inför framtiden. Vi bjuder också på lunch för den som har tid att stanna!

Arbetet med att kvalificera Döda Fallet som ett framtida möjligt världsarv är ett regionalt samarbete mellan Jamtli, Ragunda kommun, Destination Ragundadalen och Ragunda Hembygdsförening. På bolagsstämman finns alla representanterna samlade.

Tid och plats:
Måndag den 8 september, kl.12.00 – 13.45 Döda Fallet, Ragunda
Kl. 12.00-12.20 Stiftande bolagsstämma Kl. 12.20-12.30 Pressträff
Kl. 12.30-13.15 Lunch
Kl. 13.15-13.45 Konstituerande styrelsesammanträde

Anmälan sker till:
GunMarie Persson
Destination Ragundadalen
gunmarie@ragundadalen.se

Kontakt:
Henrik Zipsane
Landsantikvarie Jamtli
070–2821168
henrik.zipsane@jamtli.com
www.jamtli.com

Döda Fallet – Sveriges genom tidernas största naturkatastrof – en del av det historiska arvet

För 10 år sedan genomförde Stiftelsen Jamtli en studie av Döda fallet med målet att undersöka den formella möjligheten att nominera Döda fallet till UNESCOS lista över världsarv.
Det som hände i juni 1796 med tömningen av Ragundasjön och tystnaden av Storforsen är utifrån flera perspektiv en lika skrämmande som fascinerande historia. Det som hände gav genljud i hela Sverige och generation efter generation har lärt sig i skolan om Döda Fallet. Därför har Döda fallet från första början ansetts ha nationell betydelse, som en del av det historiska arvet.

• döda fallet
  • historia