Nyhet -

Postkodstiftelsen finansierar digitalt verktyg för Rainforest Alliance-certifierade teodlare

Postkodstiftelsen finansierar utveckling och spridning av ett digitalt verktyg som ska förbättra teodlares produktivitet och lönsamhet. När projektet är klart beräknas 60 000 småskaliga teodlare i Kenya ha dragit nytta av projektet.

Det finns cirka 600 000 Rainforest Alliance-certifierade teodlingar i Kenya. Odlingarna är organiserade i grupper och varje grupp måste ha ett internt kontrollsystem för att dokumentera utvecklingen och regelefterlevnad. Idag är dessa interna system pappersbaserade vilket är ineffektivt och dyrt.

Med hjälp av finansiering från Postkodstiftelsen kommer Rainforest Alliance, i samarbete med Kenyan Tea Development Agency KTDA, att utveckla en app som digitaliserar det interna kontrollsystemet. Förutom stora kostnadsbesparingar blir det möjligt för gruppadministratörer att samla in och analysera data från enskilda odlingar.

– Småskaliga bönder är viktiga för att kunna förse en ökande befolkning med mat. Deras skördar måste öka men på ett hållbart sätt. Därför är vi väldigt stolta över att stötta Rainforest Alliance i deras arbete med att digitalisera och analysera data från småskaliga bönder i Kenya, för att göra det möjligt för dem att hållbart öka sin produktivitet, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Det nya verktyget kommer att integreras i en befintlig app som sedan flera år används globalt för att utbilda odlare i hållbara odlingsmetoder. När projektet är genomfört planeras att i ett första steg rulla ut verktyget till samtliga odlingsgrupper i Kenya och därefter till alla Rainforest Alliance-certifierade odlingsgrupper.

– Det digitala verktyget gör det möjligt för gruppadministratörer att identifiera problemområden och utveckla skräddarsydda handlingsplaner för att förbättra teodlarnas produktivitet, lönsamhet och klimatanpassning. När projektet är klart 2020 hoppas vi ha effektiviserat driften av odlingar och minskat kostnaden för intern administration på KTDA:s tolv anläggningar - pengar som istället kan investeras i odlarnas verksamheter, säger Jessie Baker ansvarig för programmet First Mile på Rainforest Alliance.