Gisele Bündchen tar plats i Rainforest Alliance styrelse

Rainforest Alliance tillkännager utnämningen av den internationella supermodellen, entreprenören och miljöaktivisten Gisele Bündchen till sin styrelse. I sin roll som styrelseledamot kommer Bündchen bidra att forma den vision, de strategiska planer och riktlinjer som styr Rainforest Alliance utveckling och globala hållbarhetsarbete.

– Vi är mycket glada att välkomna Gisele Bündchen till vår styrelse. Förutom sitt skarpa sinne för affärer kommer Gisele att bidra med djupt rotad passion för miljöfrågor och social innovation. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans, utöka vårt nuvarande hållbarhetsarbete och utveckla nya kreativa strategier för att ta itu med globala miljömässiga och sociala utmaningar, säger Tensie Whelan, president för Rainforest Alliance.

­– Jag har länge beundrat Rainforest Alliance arbete och organisationens positiva inverkan på miljön. Deras mission är helt i linje med mitt egna mångåriga engagemang för miljövård. Som styrelseledamot i Rainforest Alliance ser jag fram emot att använda mina erfarenheter, inte bara som en internationell talesperson utan också som entreprenör och global medborgare, för att stödja Rainforest Alliances arbete på marken, säger Gisele Bündchen.

Bündchen har ett väletablerat engagemang för miljöfrågor. Hon startade en blogg under 2008 i syfte att reflektera över sociala och miljömässiga problem. 2009 blev hon goodwill-ambassadör för FN:s miljöprogram (UNEP). Samma år var hon värd för Rainforest Alliance årliga gala som hedrar ledare i hållbarhet. Bündchen har också stöttat en rad olika miljöinitiativ, däribland projekt för rent vatten och för bevarande av sydamerikanska regnskogar. Som ett erkännande av hennes miljöarbete fick hon i maj 2011 Harvards titel The Global Environmental Citizen Award. I november 2011 fick hon ytterligare ett erkännande då hon tilldelades titeln Greenest Celbrity vid International Green Awards på National History Museum i London.