Rainforest Alliance stärker kaffeodlares kamp mot klimatförändringar

El Platanillo i Guatemala är den första kaffeodlingen som har verifierats enlighet Rainforest Alliance’s nya klimatmodul. Klimatmodulen är ett komplement till befintliga standarder och består av riktlinjer som hjälper odlare att minska sin sårbarhet mot klimatförändringar, minska utsläppen av växthusgaser, öka lagringen av kol på odlingarna och minska energianvändningen.

­– Detta är ett viktigt och nyskapande redskap som kan hjälpa kaffeodlare över hela världen att anpassa sina odlingar till ett förändrat klimat, säger Tensie Whelan, president för Rainforest Alliance

Modulen har utvecklats av Sustainable Agriculture Network (SAN) i samarbete med the Guatemalan Coffee Association (ANACAFE), Inter-American Foundation for Tropical Research (FIIT) och den internationella kaffehandlaren Efico.

Klimatförändringar ställer kaffeodlare inför svåra utmaningar. Förlängda torrperioder, förändrade nederbördsmönster och stormar är några faktorer som hotar skördar och i förlängningen odlares försörjningsmöjligheter.

I flera kaffeodlande regioner minskar skördarna på grund av förändrat väder. Samtidigt ökar den globala efterfrågan på kaffe vilket sätter ytterligare press på lokala ekosystem.

– Om vi ska undvika ytterligare avskogning samtidigt som odlare ska kunna försörja sig måste vi hjälpa odlare att både förbättra sina jordbruksmetoder och att bevara och restaurera lokala ekosystem, säger Gianluca Gondolini ansvarig för klimatmodulen hos Rainforest Alliance.

Den nya klimatmodulen är frivillig och kompletterar den befintliga SAN-standarden som är det regelverk odlare måste följa för att bli Rainforest Alliance-certifierade. Den gör det möjligt för odlare att ta ytterligare steg för att förbereda sig för klimatförändringens effekter. Även den befintliga SAN-standarden hjälper odlare att minska klimatpåverkan och anpassa odlingar mot klimatförändringar genom exempelvis återplantering av träd, markvård och restaurering av ekosystem.

SAN har lett samrådsprocessen för framtagningen av klimatmodulen där fler än 350 intressenter från 41 länder har deltagit. Fältstudier och workshops har genomförts i Latinamerika, Afrika och Asien för att utvärdera modulens potential hos såväl småskaliga odlare som större plantage. Projektet har finansierats av Rockefeller Foundation, Zürich Foundation och Efico Foundation.

– Vi är mycket glada över det stora intresse som Europeiska kaffeföretag har visat för projektet. Flera har gjort åtaganden att köpa kaffe från odlingar som följer klimatmodulen. Kaffet från detta års skörd från El Platanillo har köpts av; Peeze Coffee i Holland, Beyers Coffee och Rombouts i Belgien, säger Katrien Delaet, ansvarig för hålbarhetsprojekt på  Efico.

Rainforest Alliance arbete inom kaffe/klimat

Rainforest Alliance klimatarbete inom kaffe sker på tre områden.

1. Rainforest Alliance-certifieringen

Regelverket i SAN-standarden hjälper odlare att minska sin klimatpåverkan och anpassa sina odlingar mot klimatförändringar genom att exempelvis

• Inte avverka skog för att skapa ny odlingsmark, på så vis undviks utsläpp av växthusgaser på grund av skogsskövling.
  • Restaurera lokala ekosystem och plantera skuggträd i odlingen. Skuggträd ger flera fördelar, co2 från atmosfären binds i odlingen, skuggträden sänker temperaturen, stabiliserar jord och binder vätska i odlingen. Vilket ökat tåligheten mot klimatförändringar.
  • Minskad materialanvändning och minskad mängd avfall.

2. Rainforest Alliance klimatmodul

Klimatmodulen, här, är frivillig och innehåller metoder som ytterligare minskar utsläpp av växthusgaser, ökar lagringen av kol, ökar odlarnas förmåga att hantera effekterna av ett förändrat klimat. Odlare som följer modulen kan

• Uppskatta den risk som klimatförändringarna innebär för odling och lokalsamhälle.
  • Analysera sina verksamheter, kvantifiera och minska utsläppen av växthusgaser från odling, skörd och bearbetning av skörd.
  • Öka mängden kol som lagras på sina odlingar, restaurering av ekosystem, återplantering och förbättrad markvård.
  • Anpassa sig till förändrade växtsäsonger och nederbördsmönster för att bättre klara effekterna av klimatförändringen.

Samrådsrapport för klimatmodulen finns här.

3. Utsläppsrättigheter från Rainforest Alliance-certifierade odlingar

Rainforest Alliance utvecklar ett återplanteringsprojekt där odlare ska kunna sälja utsläppsrättigheter. Genom att mäta det kol som lagras på odlingen tack vare extra trädplantering eller förbättrad markvård kan odlarna sälja utsläppsrättigheter. På så vis skapas en ny intäktskälla samtidigt som återskapade ekosystem får ett ekonomiskt värde. Projektet utvecklas tillsammans med den Mexikanska organisationen Unidad Ecológica para el Sector Café Oaxaqueño (UNECAFE). Över 400 småskaliga kaffeodlare från Oaxaca regionen i Mexiko deltar i projektet.

Om Sustainable Agriculture Network

Sustainable Agriculture Network (SAN), är en sammanslutning av nio oberoende miljöorganisationer i Latinamerika och Indien. Man främjar social och miljömässig hållbarhet i jordbruket genom att utveckla globala standarder. SAN’s jordbruksstandard som används av Rainforest Alliance certifieringsprogram täcker följande tio principer

• Bevara ekosystem
  • Skydda djurliv
  • Bevara vattenresurser
  • Goda arbetsförhållanden och rättvis behandling av arbetare
  • Arbetarskydd och säkerhet
  • Samhällsrelationer
  • Förbättrade odlingsmetoder, IP-odling
  • Markvård
  • Avfallshantering
  • Planering och ledningssystem

Om samarbetspartners i klimatmodulen

EFICO är ett Belgiskt företag som handlar grönt kaffe och kakao bönor.  Det grundades 1926 och har kontor i Belgien, Tyskland, Schweiz, Brasilien och Etiopien. Företaget har 450 kunder inom kaffe- och kakaoindustrin.

The National Coffee Alliance of Guatemala, ANACAFE, är en offentlig institution som skapades av Guatemalas kongress 1960. Man arbetar för att ta fram nya produktionsmetoder för att förbättra produktionen och öka kaffeindustrins konkurrenskraft samt att marknadsföra kaffe från Guatemala på nationell och internationell nivå.

FIIT, är en miljöorganisation från Guatemala och en av medlemmarna i SAN. De har bidragit med tekniskt stöd för att utveckla klimatmodulen.

Om jordbruk och klimatförändringar

Enligt Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) är jordbruk en av de främsta orsakerna till klimatförändringar och står för cirka 14 procent av utsläppen av växthusgaser främst på grund av erosion, dåliga bevattningsmetoder, okontrollerad användning av konstgödsel och växtskyddsmedel samt boskapsproduktion. Om skogsskövling relaterad till utvidgning av odlingsmark och nya trädplantage tas med i kalkylen beräknas jordbrukssektorn stå för cirka 30 procent av de globala utsläppen av växthusgaser.

Om El Platanillo

El Platanillo är en 347 hektar stor kaffeodling i San Marcos, i sydvästra Guatemala. El Platanillo den första odlingen i världen som ställt om sin odling och klarat kraven enligt SAN’s klimatmodul.