Den stora feta lögnen banar väg för näthatare

”Ta i så du spricker, till och med så att det låter orimligt”. Det tycks vara parollen för många av de näthatare som vill få snabb uppmärksamhet och fler kommentarer i sina trådar. Detta oavsett om hatet riktats mot privatpersoner, kändisar eller företagare.

Metoden kan jämföras med hur ryska trollkonton fungerar. I propagandasammanhang har man många gånger använt sig av lögn, till och med kraftfull lögn, för maximal effekt. Johan Waara, psykolog vid Uppsala universitet, förklarar närmare:

– Ja, den stora feta lögnen är det första steget, som sedan gör att en efterföljande mindre lögn låter rimligare. Det låter kanske konstigt, men det kan vara väldigt effektivt.

Door in your face

Själva tekniken behöver dock inte innebära att varken rena lögner används eller att hat är motivet. Inom sälj kallas fenomenet ”door in your face”, en metod som används av oss människor även i vardagliga sammanhang, ibland omedvetet. Det viktiga är att man går ut hårt och sedan backar lite, menar Johan Waara.

– Tänk till exempel att jag säger till mina barn: ”Ni ska städa allt i hela lägenheten och sedan ska ni putsa alla fönster!” De skulle givetvis protestera högljutt och totalvägra. Men om jag därefter säger: ”Ok då. Bädda era sängar i alla fall”. Då skulle det genast kännas mycket lättare för dem.

– Ett exempel inom sälj vore en bilförsäljare som hoppar på en förvirrad småbarnspappa och undrar hur det vore med en flashig Mercedes för 600 000 kronor, samtidigt som han pekar mot en bilälskares blänkande, våta dröm. När du får panik i blicken, avvärjer vänligt med bestämt med förklaringen att det är långt över din budget, så låter försäljarens alternativa förslag plötsligt rimligt: En familjebil för runt 150 000. Eller hur?

För många näthatare är lögnen viktig

För en näthatare är dock inslag av en rejäl lögn många gånger viktig för att få maximal effekt på forum som exempelvis Flashback. Inte minst i början.

– Ja, den stora feta lögnen banar väg så att säga, och skriver man om en företagare på Flashback så kan jag tänka mig att man gärna använder sig av den här tekniken. Man kan som näthatare exempelvis dra till med att ”det här handlar om pengatvätt och rena maffiafasoner”. Om någon sedan ifrågasätter, så kan man backa lite och säga ”nej men jag vet i alla fall att personen är anmäld” eller liknande.

– Då är intresset igång hos den som följer tråden. Sakta men säkert börjar man tänka ”ingen rök utan eld” och sedan är det igång.

Flera tekniker används i hatiska trådar

”Foot in the door” är ett annat psykologiskt begrepp som även det bland annat används inom sälj. Här handlar det enligt Johan Waara mer om att få in foten genom närmast omvänd taktik. Går man tillbaka till exemplet bilar inleder då försäljaren med att fråga vad du har för bilförsäkring, för att sedan spinna vidare på detta.

– Precis, och hur många är vi inte som blivit uppringda av en telefonsäljare som nyfiket undrar vad vi har för bredband eller abonnemang till vår mobiltelefon? Börjar man diskutera detta med försäljaren så är man inlindad. Även den här tekniken går givetvis överföra till att försöka få igång en hatisk tråd på Flashback. Man kanske inleder med att fråga: ”Är det någon som vet något om det här företaget?” Får man ingen effekt i tråden har man kanske flera konton och drar igång en konversation i tråden på det sättet.

– Det finns givetvis många på dessa forum som inte tillhör någon av de här grupperna, och därmed inte heller använder någon av de här teknikerna. Men att fenomenet existerar råder det inget tvivel om, och det är oroväckande i sig, säger Johan Waara.