Skall kommunen bry sig om den digitala utvecklingen?

Skall kommunen bry sig om den digitala utvecklingen?

Varför denna undersökning?

De, ofta kommunalt ägda stadsnäten gör att Sverige har en världsunik situation när det gäller ägande av fibernät för digital kommunikation. Det är en anledning till att vi hr tagit reda på mer om ägarnas inställning till den viktiga infrastrukturen för den digitala kommunikationen.

Till skillnad från många andra länder har vi fibernät, både offentligt och privat ägda, som är öppna och fungerar som en plattform för tjänsteleverantörer. Det ger dessa nät en möjlighet att fungera som en samhällsnytta. På ett liknande sätt som vi ser inom annan infrastruktur, t.ex. vägnätet. Dessa, öppna, näts framgångar med höga anslutningssiffror av både privata- och företagskunder gör att deras agerande idag kommer att ha avgörande betydelse för den pågående och accelererande digitaliseringen av samhället. Och att det är väsentligt, ur fler aspekter, framgår tydligt bl.a. genom den nya säkerhetslagen och inte minst vad som sägs om en hållbar och inkluderande infrastruktur i Agenda 2030.

• -Vem styr över den digitala infrastrukturen?
  • -Hur viktig är den digitala infrastrukturen?
  • -Vilket ansvar har kommunerna?
  • -Vad gör kommunerna?

Vill du veta mer om undersökningen ”Det uppkopplade samhället?

Enklast är gå till vår hemsida: https://rala.com/det-uppkopplade-samhallet/ och där du kan läsa mer. Du kan också ladda ner den rapport vi sammanställt. Kontakta gärna någon av oss; Karin Ahl, karin.ahl@rala.com eller Johan Gembel, johan.gembel@rala.com om du har några frågor.

Om Rala - I fiberteknologins framkant sedan 1988

Rala har varit en del av fiberteknologins framväxt i Sverige sedan 1988. Vårt fokus har sedan starten varit, och är fortfarande, den passiva infrastrukturen.

Hos Rala finns ett komplett sortiment av noga utvalt material för byggandet av fibernät och ett tjänsteutbud som stödjer nätägare och andra under vägen till ett robust, framtidssäkert fibernät.

www.rala.com

Karin Ahl

Presskontakt +46702801265

Rala hjälper dig att planera och installera framtidens fibernät.

Vi på Rala AB anpassar den främsta tekniken till dina behov av snabba, kostnadseffektiva och långsiktiga installationer av fibernät. Vi driver frågan längre och låter det aldrig stanna vid ett passivt nät.

För oss är det viktigt att du som nätägare eller entreprenör är framgångsrik i dina uppdrag och affärer. För långsiktighet krävs strategiskt tänkande, utveckling av affärer och flexibilitet. Vårt ansvarstagande är långsiktigt.

Nationella nätägare – adoptera anpassad teknik från Rala
Som nationell nätägare har du säkert unika och specifika behov. Ett tätt samarbete ger oss förståelse för dina utmaningar och din situation in i minsta detalj. Vi har lång erfarenhet, mångfacetterad kunskap och ett globalt kontaktnät och med det som utgångspunkt utvecklar vi teknik och leveranser så att det fungerar med dina affärer. Vi anpassar och bygger efter alla önskemål.

Stadsnät – ta del av kunskapen som Rala byggt upp
Vi vet att varje situation är unik och att få lösningar kan genomföras utan hänsyn till lokala förhållanden. När stadsnät vänder sig till oss får du snabbt tillgång till vår långa erfarenhet och unika kunskap. Det gör att du kan implementera tekniker och strategier, som vanligen inte är tillgängliga för mindre nätägare. Tillsammans hittar vi de smartaste sätten att anpassa allt från fiberkabel till logistik och processer. Med oss kan stadsnätet utvecklas. Vårt högsta mål är att du ska vara framgångsrik.

Entreprenör – ta snabbt steget fullt ut
Vi samarbetar med dig som vill vara din kunds främsta partner. Och vi jobbar för att du ska lyckas. Förutom att vi kontinuerligt utvecklar teknik som ger nya möjligheter, kan vi i nära samarbete med dig ta fram organisatoriska och tekniska lösningar som passar varje situation. Vi lägger stor energi på att alla ska kunna utföra sina uppgifter på bästa sätt, med din kunds bästa i fokus. Det spelar ingen roll om det bara är en del av en installation eller hela entreprenaden från planering till den sist startade CPE:n.

Rala
Borgmästaregatan 28