Förtydligande i samband med artikel i Bohuslänningen 2014-12-12

I dagens Bohuslänningen (2014-12-12) publicerades en artikel om två upphandlingar av fjärrtransporter som Rambo gjort. (artikeln hittar du på bohusälnningen.se)

Upphandlingarna skiljer sig inte från andra upphandlingar utan har gjorts i enlighet med LOU, Lagen om offentlig upphandling. LOU innebär i korthet att alla företag ska ha lika rätt att vara med vid en offentlig upphandling, att alla företag ska behandlas lika, att myndigheten, kommunen eller bolaget som upphandlar ska informera om upphandlingen och vad som gäller samt att de krav som ställs i underlaget är rimliga.

I aktuella upphandlingar av fjärrtransporter var grunderna för tilldelningsbeslutet lägst pris, vilket är det absolut vanligaste. För Rambo är det viktigaste helt enkelt att teckna ett avtal som är så fördelaktigt som möjligt.

Det anbudet som vann uppfyllde samtliga på förhand ställda krav och erbjöd lägst pris. När tilldelningsbeslutet har skickats ut har alla som deltagit i upphandlingen tio dagar på sig att ansöka om att få beslutet överprövat. Det är inget ovanligt att tilldelningsbeslut överprövas, tvärt om. Upphandlingsprocesser kan vara komplicerade och överprövningar är en viktig del av rättssäkerheten.

När ett företag/anbudsgivare skickar en ansökan om överklagan av ett tilldelningsbeslut bemöter den upphandlande parten, i det här fallet Rambo, ansökan med ett yttrande. I dag har Rambo skickat en sådan yttrande/skrivelse till Förvaltningsrätten.

Rambos yttrande och frågor och svar om just den här upphandlingen hittar du under relaterat material.