Nytt stadsdelsprojekt planeras för i Skövde. Från vänster: Simon Andersson (Platschef), Patric Bäckström (Kundcenterchef på Ramirent i Skövde) och Peter Melin (Distriktssäljare på Ramirent Västra Götaland)

SitePlanner skapar effektivitet i Skövdes nya stadsdelsprojekt

Stenmarks Bygg har fått i uppdrag att bygga det allra första huset i Skövde kommuns vision för stadsdelen Mariesjö. Till bygget har Ramirent valts som leverantör och samarbetspartner för att effektivisera byggarbetsplatsen genom verktyget SitePlanner.

Skövde kommun har stora planer för stadsdelen Mariesjö. Till år 2040 ska mindre industrilokaler och verksamheter förvandlas till bostäder och kontor, ett stenkast från Skövdes stadskärna. Startskottet för projektet är de två hus, med sammanlagt 72 lägenheter, som Stenmarks Bygg ska resa. Till bygget kommer Ramirent leverera maskiner, liftar, material, utrustning och bodar, men allt börjar och slutar med en strukturerad byggarbetsplats.
– Tillsammans med byggchefen på Stenmarks Bygg har vi gått igenom APD-planen och optimerat byggarbetsplatsen i vårt verktyg SitePlanner. APD-planen är ett levande dokument som behöver uppdateras i takt med att byggarbetsplatsen förändras under byggprocessen, och SitePlanner möjliggör det, säger Peter Melin, distriktssäljare på Ramirent Västra Götaland.

Harmoni och hållbarhet

Genom att strukturera arbetsplatsen i SitePlanner säkerställs att allt från material och maskiner till återsamlingsplatser och information om sjukvårdsutrustning, finns lättillgängligt. Samtidigt hjälper verktyget till att säkerställa att byggarbetsplatsen fungerar säkert och i harmoni med kringliggande innerstadsmiljö, och att byggprocessen sker på ett hållbart sätt.
– Hållbarhetsaspekten har vi alltid med oss när vi planerar arbeten tillsammans med våra kunder. Dels är det viktigt för oss på Ramirent, dels är det ett sätt att upplysa kunden om hur arbetsplatsen kan bli både mer effektiv och miljösmart. I slutändan kan kunden dessutom spara pengar på minskad energiförbrukning och det är vårt jobb att se till att smarta miljöval görs, säger Patric Bäckström, Kundcenterchef på Ramirent i Skövde.

Nyfikenhet hos kund

Byggprojektet med Stenmarks Bygg är det första i Skövde kommuns visioner för Mariesjö, och Ramirents Patric Bäckström menar att tidiga behovsanalyser har varit en framgångsfaktor i samarbetet med Stenmarks Bygg.
– Att vi kan vara innovativa och presentera projektets behov redan innan vi fått uppdraget väcker en nyfikenhet hos kunden, samtidigt som det gör att de enkelt kan ta planen vidare och själva fortsätta arbetet i SitePlanner, säger Patric.

– Ramirent vill vara en aktör som ligger i framkant och som är delaktig i arbetet med att effektivisera och optimera projekt, gällande både arbetssätt, säkerhet och miljöfrågor. Vi ser alltid till projektets bästa och arbetar för att möjliggöra synergier mellan effektivitet, ekonomi och hållbarhetsfrågor, avslutar Peter Melin.