I höst lanserar Ramirent 150 nya digitala kurstillfällen inom bland annat säkra lyft,  lift, fallskydd och ställning.
I höst lanserar Ramirent 150 nya digitala kurstillfällen inom bland annat säkra lyft, lift, fallskydd och ställning.

Fortsatt fokus på digitala utbildningar för byggbranschen

Inför hösten fortsätter Ramirent sin digitala utbildningssatsning och lanserar ytterligare minst 150 kurstillfällen.

– Det är många som har ett uppdämt behov av att kompetensutveckla ute på arbetsplatserna. Pandemin har gjort att fler har upptäckt fördelarna med digitala utbildningar, vilket gör att vi räknar med att många kommer välja det utbildningsalternativet även i framtiden, säger Mikaela Johansson, chef för Ramirentskolan.

Sedan pandemin startade har Ramirent arrangerat närmare 200 lärarledda distansutbildningar och sedan årsskiftet har man sett en kraftig ökning av bokningarna. Det gör att man i höst förbereder för ytterligare minst 150 digitala utbildningstillfällen, parallellt med de som kommer att hållas på plats ute på Ramirents kundcenter runt om i landet.

– Störst har intresset varit för våra digitala kurser inom säkra lyft och liftutbildning repetition, men även fallskydd, ställning 2-9 meter och heta arbeten har lockat många, säger Mikaela Johansson.

Under våren lanserar Ramirent även digitala BAS-P och BAS-U med grundläggande arbetsmiljökunskap för bland andra byggherrar, arbetsledare och projektledare.

Att distansutbildningarna är lärarledda gör att deltagarna kan agera och ställa frågor på precis samma sätt som om man varit på plats fysiskt. De flesta utbildningarna genomförs under en hel eller halvdag, följer samma upplägg och ger samma behörighet som traditionella platsutbildningar. För liftutbildningar har man även kombinerat ett digitalt teoripass som kompletteras med praktiska övningar.

– Vi har fått väldigt gott betyg på våra utbildningar. En stor fördel är att vi kan skräddarsy dem efter kundens behov och är flexibla med olika lösningar. Kunden kan även välja om vi ska vara på plats ute hos dem, om allt ska köras digitalt, alternativt en mix av de båda.

Under maj lanserade Ramirent en ny utbildningshemsida där man snabbt och enkelt kan se vilka utbildningar som finns digitala respektive på plats och hur många lediga platser det finns att boka. Här kan man även beställa nya utbildningsbevis om man tappat bort sitt tidigare. Kalendariet för höstens kursutbud släpps nu i juni på utbildning.ramirent.se

För ytterligare information:
Maria Ågerup, Kommunikationschef, Ramirent AB
Mobil +46 739 25 37 11
maria.agerup@ramirent.se

Besök oss på www.ramirent.se eller följ oss på Facebook och Linkedin