Skönsmons skola | Foto: Sveriges Radio

Ramirent levererar när Skönsmons skola byggs om

I maj inleddes det tre år långa arbetet med om- och tillbyggnationen av Skönsmons skola i Sundsvall. Arbetet, som kommer att pågå under tiden skolverksamheten fortlöper, innebär utmaningar som inte alltid finns vid andra byggarbetsplatser. Ramirent har fått uppdraget av Nåiden Bygg AB att leverera material och maskiner.

– Den stora utmaningen är att möjliggöra för Nåiden Bygg att bygga samtidigt som skolverksamheten pågår, det ställer stora krav på bra kommunikation, tydlighet och ett säkerhetstänk, säger Mikael Billström, kundcenterchef Ramirent Sundsvall.

Samarbetet mellan Ramirent och Nåiden Bygg innebär daglig kontakt kring säkerställande av flödet kring logistiken, men också rådgivning kring val av säkerhetsprodukter för de behov som finns på byggarbetsplatsen. Utöver leverans av hjälpmedel, maskiner och andra produkter som får produktionen att fortlöpa utan stopp är Ramirents roll att komma med idéer och lösningar i val av produkter, logistik och etablering.

– Tillsammans med Ramirent har jag gått igenom utbudet av säkerhetsprodukter och lösningar som passar för ett projekt av det här slaget. Här behöver vi inte bara tänka på vår personals säkerhet utan också hur vårt arbete påverkar eleverna och personalen på skolan, både vad gäller logistiken kring leveranserna men också på plats, säger Anders Nordvall, affärschef på Nåiden Bygg.

Eftersom skolverksamheten fortfarande pågår under om- och tillbyggnationen krävs noggrann planering kring logistik och säkerhet, både vad gäller leverans av produkter men också att maskinerna nyttjas och inte blir liggande. Dessutom innebär det att själva bygget kommer att ta längre tid än vanligt och beräknas vara klart våren 2020. Byggvolymen är på 100 miljoner kronor.