Ramirent möjliggör för säker hantering av kvartsdamm

Varje år exponeras över 80 000 personer för kvartsdamm på byggarbetsplatser. I november förra året trädde Arbetsmiljöverkets föreskrifter om kvartsdamm i kraft. Företag som inte implementerar säker hantering av dammet riskerar sanktionsavgifter, framför allt då personal som hanterar det kan drabbas av dödliga sjukdomar som KOL, Silikos och lungcancer. Ramirent har både kunskapen och utrustningen som möjliggör för byggarbetsplatser att undvika 99 procent av kvartsdammet.

– Vi har vad som krävs för att skapa en säker arbetsmiljö utan exponering av kvartsdamm. På våra kundcenter finns både skyddsutrustning och anpassade produkter i kombination med kunnig personal som gärna svarar på frågor gällande säker hantering av kvartsdamm, säger Jonas Söderkvist vd Ramirent.

På Ramirents kundcenter runt om i landet har personalen utbildats i de nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket gällande kvartsdamm. Föreskrifterna, som trädde i kraft den 2 november 2015, syftar till att fler företag ska arbeta förebyggande för att undvika kvartsexponering.

Utrustningen som krävs är bland annat luftrenare, skyddsmasker, stoftavskiljare och dammstos. Alla större maskiner för håltagning och kapning kan utrustas med tillbehör som suger upp dammet eller binder det med vatten.

Kvarts finns i våra vanligaste bergarter och du exponeras för kvartsdamm vid bilning, borrning, slipning och sågning i sten eller berg. Men även vid dammande grusvägar och sopning av gator.

Faktaruta: Så skyddar du dig mot kvartsdammet

ANVÄND RÄTT UTRUSTNING

1. Använd en luftrenare som byter luft i lokalen minst tio gånger per timme. På tryggarebyggare.se kan du enkelt räkna ut vilken typ av luftrenare du behöver utifrån storlek på lokalen.

2. Använd andningsskydd. En halvmask med P3-filter ger ett tillräckligt skydd. Se till att vara slätrakad så att masken sluter tätt.

3. Om arbetet är fysiskt krävande eller tar längre tid än två timmar, använd istället ett fläktmatat andningsskydd eller en andningsapparat med extern tillförsel av luft.

4. Alla Ramirents större maskiner för håltagning och kapning kan också utrustas med tillbehör som suger upp dammet eller binder det med vatten.

STÄDA

1. Städa på ett sådant sätt så att damm inte virvlas upp eller sprids. Använd en stoftavskiljare, eller spola bort dammet och använd en gummiskrapa.

2. Städa arbetslokalen minst en gång i veckan.

3. Soptunna eller dylikt för avfall och spill ska finnas nära till hands.

Ramirent är en ledande leverantör av uthyrningslösningar som kombinerar de bästa maskinerna med service och kunskap. Vi erbjuder hyreslösningar som förenklar våra kunders verksamhet. Bland våra kunder märks företag inom såväl byggindustrin som övrig industri samt offentlig sektor. Våra kundcenter finns över hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Ramirent AB ingår i Ramirentkoncernen, som har verksamhet i 10 länder och är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen. Ramirent – More Than Machines™.