Rapunzel- Årets Exportföretag och Årets Profilpris i Umeå kommun

Rapunzel- Årets Exportföretag och Årets Profilpris i Umeå kommun

Under Umeågalan i går kväll offentliggjordes att löshårsföretaget Rapunzel of Sweden både vunnit priset som årets exportföretag och årets profilpris i Umeå kommun.

-  Det var en stor ära för mig att få ta i mot priserna och jag är otroligt stolt och rörd över den enorma drivkraft, målmedvetenhet och ödmjukhet som min syster Ida sedan starten har drivit företaget framåt. Jag vill också  tacka alla våra fina fantastiska medarbetare.  Alla vi vet vilket enormt arbete som ligger bakom framgången,  säger Elin Kämpeback, Rapunzel Store Concept Manager som tog emot priset på Nolias scen.

Ungefär hälften av Rapunzel of Swedens försäljning går på export, just nu till 36 olika länder runt om i världen och till över 185 000 kunder.

-  Jag är så ärad och jätteglad och vill rikta ett stort tack till Umegalans arrangörsgrupp, och Västerbottens Handelskammare. Jag vill också tacka både kunder, samarbetspartners och personal. Jag är så glad just nu, men samtidigt ledsen att jag missade galan i går pga sjukdom. I år hade varit mitt 6:e år, men jag hoppas alla andra hade riktigt trevligt, så ses vi förhoppningsvis nästa år, säger Ida Backlund

Fakta om priserna och juryns motivering:

Profilpris: Utdelare Umeågalans arrangörsgrupp
”Arrangörsgruppen vill i år uppmärksamma och premiera företag/entreprenörer som på ett, för både företaget och för Umeå, betydelsefullt sätt har utvecklat ett framgångsrikt företag. Pristagaren ska ha visat på ett föredömligt företagande och uppmärksammat entreprenörskap.”

Exportpris: Utdelare: Västerbottens handelskammare

”Exportpriset tilldelas ett företag som med hänsyn till sina resurser, på ett betydande sätt har utvecklat sin verksamhet genom att lyckas på en internationell marknad. Företaget ska ha sitt säte i Umeåregionen, kunna visa upp ett positivt rörelseresultat under de två senaste åren samt under de senaste åren ha ökat sin exportandel, vilken också ska uppgå till en betydande del av omsättningen.”

Motivering: Årets VD 2013, andra plats.

"Genom service, kvalitet och nytänkande har 28-åriga Ida Backlund på kort tid fått Rapunzel of Sweden att bli en av de ledande löshårsleverantörerna i Norden. Med sitt glödande ledarskap skapar hon engagemang i hela näringskedjan och ger utrymme för varje medarbetare att växa. Genom att starta stiftelsen Rapunzel vs. Cancer visar Ida Backlund också på ett engagemang som sträcker sig utanför företagets gränser."

Vinnare var Johanna Frelin, VD på Hyper Island

Rapunzel of Sweden 090 70 60 70