Rapunzel of Sweden auktionerar ut en klänning helt gjord av löshår till förmån för Bröstcancerfonden

I samband Umeå Fashion Week och Umemodellens modevisning ”To the extreme” visades en klänning helt gjord av hår. Klänningen som är designad av Rapunzel of Sweden kommer nu att auktioneras ut och intäkterna som klänningen inbringar kommer oavkortat gå till Bröstcancerfonden.

– Just innan jag startade Rapunzel of Sweden fick min mamma veta att hon hade bröstcancer. Det var en jobbig tid för oss alla i familjen, och dessutom har flera andra i min närhet drabbats av denna hemska sjukdom. Vi på Rapunzel of Sweden får dagligen möta fantastiska människor som har problem med tunt hår, håravfall orsakade av sjukdomar som t ex cancer, säger Ida Backlund, vd och grundare av Rapunzel of Sweden.

– När Umemodellen frågade om vi ville vara med på deras show under Umeå Fashion Week och tolka vår version av "To the extreme" så kom vi och Umemodellen tillsammans fram till att vi skulle göra en klänning av hår. Dessutom bestämde jag mig för att det hela skulle gå till ett gott ändamål, fortsätter Ida Backlund.

Klänningen är designad och tillverkad av frisörerna hos Rapunzel of Sweden. Den står för kvinnlighet, liv och rörelse. Klänningen kommer inom kort auktioneras ut och samtliga intäkter går oavkortat till Bröstcancerfonden.

Modevisningen ”To the extreme” arrangerades av föreningen Umemodellen som en del i Umeå Fashion Week. Visningen tog begreppet ”mode” och ifrågasatte den gängse tolkningen. Ett antal butiker från Umeå ställde upp med kläder och accessoarer som sedan presenterades på ett annorlunda sätt med Rapunzels hårklänning som avslutning.

– Detta är en del i ett större projekt som jag jobbar med. Jag håller på att starta en egen stiftelse – ”Rapunzel vs Cancer” - som förhoppningsvis kommer kunna inspirera andra att inse hur viktigt samarbete är och att vi tillsammans kan göra skillnad. Jag kommer även att ta på mig uppdrag, och genomföra olika projekt så som detta för att samla in pengar som vi sedan kan skänka till organisationer i hela världen som jobbar med cancer, säger Ida Backlund.

Mer information:

Auktionen finns här: http://www.tradera.com/rapunzel-vs-cancer-hairdress-auktion_341465_166577170 Auktionen pågår till och med 31:e Oktober.

Läs mer på: www.facebook.com/rapunzelofsweden

umea.se: http://umea.se/arkiv/toppnyhetsarkiv/toppartiklar/rapunzelofswedenauktionerarutenklanningheltgjordavhar.5.52289d7013a4b49e987428e.html

Umeå Fashion week: http://www.umeafashionweek.se/static/sv/168/

Youtube:http://www.youtube.com/watch?v=Wmdm1qC0wrk&list=UUy1LuKaK0wBHjka2nz19yLg&index=1&feature=plcp

Ida Backlund
vd
ida@rapunzelofsweden.com

Fakta Rapunzel of Sweden:
Rapunzel® of Sweden är ett svenskt löshårs, peruk och hårvårds varumärke. De levererar hårprodukter till mer än 160 000 kunder från 36 olika länder. Rapunzel of Swedens grundare Ida Backlund har under åren fått ta emot flera prestigefulla priser som Årets Kvinnliga Stjärnskott i Sverige 2011, Årets Unga Entreprenör 2009 av Founders Alliance och nominerad till Årets Företagerska 2010 i Beautiful Business Award. Dessutom tog Rapunzel of Sweden emot Umeå kommuns företagspris 2010. www.facebook.com/rapunzelofsweden  , www.rapunzelofsweden.se  instagram: @rapunzelofsweden.com , www.youtube.com/rapunzelofsweden

Fakta Umeå Fashion Week:
15-21 oktober 2012 arrangeras Umeå Fashion Week för fjärde året i rad med fler programpunkter än någonsin. Över 60 aktiviteter arrangeras under veckan med allt från modevisningar och fotoutställningar till butiksevent och pop-up shops. Umeå Fashion Week är ett samarbete mellan Umeås butiker, restauranger och lokala designers där man tillsammans visar upp Umeå som modestad under en vecka. Läs mer på www.umeafashionweek.se eller www.facebook.com/umeafashionweek

Fakta Bröstcancerfonden:
Varje år får närmare 7 000 kvinnor i Sverige beskedet att de har bröstcancer. Det betyder att 18 kvinnor varje dag får höra: Du har cancer. Idag behöver ett sådant besked inte längre uppfattas som en dödsdom. Det har skett stora framsteg inom diagnostik, vård och behandling under de senaste decennierna, som ger stort hopp inför framtiden. Men vi måste satsa mer på forskning för att förstå varför bröstcancer uppstår och hur man kan anpassa behandlingen till varje enskild individ. Trots framstegen inom forskning och behandling så dör 1 500 kvinnor varje år i bröstcancer i Sverige, det innebär att var 6:e timme avlider en kvinna av bröstcancer.

Bröstcancerfonden är de bröstcancerbehandlades egen fond och den startades 2001 av Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation - BRO som har över 11 000 medlemmar i 33 föreningar runt om i Sverige. Mer information om vår organisation och verksamhet finns på www.bro.se