Företagsperspektiv på yrkeskvalifikationer i nytt forskningsprojekt

Den 1:a oktober inledde forskningsinstitutet Ratio det nya forskningsprojektet Yrke, kvalifikation, rörlighet. Projektets syfte är att ur ett svenskt företagsperspektiv bidra till att utveckla branschöverskridande metoder och bedömningskriterier för praktisk yrkeskompetens. Metoder och kriterier av detta slag saknas idag, vilket försvårar kompetensutveckling, omställning, rörlighet och jämställdhet på den svenska arbetsmarknaden.

Ratio har i tidigare forskning funnit att kompetens är något vidare än kunskap eller utbildning. Många gånger efterfrågar arbetsgivarna generiska färdigheter, som sällan valideras.

-Att hitta metoder för att identifiera och validera branschöverskridande kompetenser kan förbättra företagens möjligheter att hitta rätt kompetens. Samtidigt blir det lättare för individen att komplettera sin utbildning eller att träna färdigheter. Rätt använt kan detta också bli ett verktyg för integration. Många invandrare har yrkeskunskaper eller utbildning, som gör att de snabbt kan komma i jobb bara det blir möjligt att identifiera deras färdigheter, säger Ratios VD Nils Karlson VD.

Projektets mål är att bidra till att utvecklade branschöverskridande, nivåbestämda yrkeskvalifikationer kan implementeras i näringslivet så att kompetensförsörjningen förbättras.

Projektet finansieras av svenska ESF-rådet och genomförs i samarbete med åtta arbetsgivar- och branschorganisationer: Almega, Elektriska Installatörsorganisationen, Livsmedelsföretagen, Sveriges Byggindustrier, Svensk Handel, Trä- och Möbelföretagen, Visita och VVS Företagen.

-Genom samarbetet med arbetsgivarorganisationerna får vi viktiga inspel till forskningsarbetet. Dessutom underlättas spridning och implementering av ny kunskap genom att avgörande branscher medverkar från projektets början, avslutar Nils Karlson.

Projektet leds av Nils Karlson, docent i statsvetenskap. Alexandru Panican, docent vid Lunds universitet, kommer att ingå som projektforskare.