Pressmeddelande -

RAWBITE möter svenskarnas efterfrågan på snacks: lanserar ekologiska proteinbars

Svenskarna blir allt mer medvetna om sina kostvanor och det är tydligt att efterfrågan på mellanmål, som gynnar både kropp och klimat, fortsätter att öka. Till följd av detta har RAWBITE nu tagit fram två nya proteinbars som är fullproppade med rena, ekologiska ingredienser och massor av växtproteinSMOOTH CACAO och CRUNCHY ALMOND.

Mycket tyder på att det inte längre räcker med att ett mellanmål smakar gott och stillar hungern. Svenskarnas efterfrågan av snacks har blivit större, i synnerhet när det kommer till växtbaserade proteinbars, menar RAWBITE, en av Danmarks största tillverkare av frukt- och nötbars. Företaget har haft stor framgång med sin kompromisslösa inställning till ingrediensförteckningen på sina produkter, ett förhållningssätt som ligger i linje med det nya växtbaserade fokuset i de nordiska näringsrekommendationerna (NNR).

Två nya proteinbars: Kraft och ren smak i varje tugga

De nya produkterna från RAWBITE heter SMOOTH CACAO och CRUNCHY ALMOND. Båda är fyllda med protein, över 20 procent växtbaserat protein. Det gör dem till ett självklart val om du vill öka ditt dagliga proteinintag – oavsett om du fyller på med energi efter ett hårt träningspass, vill ha en grönare livsstil eller bara behöver ett enkelt och mättande mellanmål.

SMOOTH CACAO är tillverkad av få, men speciellt utvalda ingredienser. Baren består av en kombination av mjuka cashewnötter, dadlar, kakao, lite vanilj och smaker av härligt krämig choklad.

Om du föredrar den intensiva kakaosmaken är det den nya CRUNCHY ALMOND du ska sätta tänderna i. Här får du en intensiv smakupplevelse av kakao och krispiga mandlar som tillfredsställer smaklökarna på precis rätt sätt. Baren är tillverkad av ett fåtal rena ingredienser som mandlar, kakao, dadlar, risprotein, russin och pumpafrön.

– Det som verkligen skiljer våra nya bars från de övriga alternativen är deras rena smak. Kombinationen av nötter, söta frukter och kakao skapar en unik smakprofil. Våra nya bars innehåller inget tillsatt socker, inga tillsatser eller konstgjorda färg- eller smakämnen. Så förutom att vi tycker att de smakar gott kan du ha gott samvete när du stillar din hunger med dem, säger Lone Fabricius Westheimer, marknadschef för RAWBITE.

Idrottare föredrar växtbaserat protein

En person som ivrigt testat de nya produkterna från RAWBITE är den svenska RAWBITE-ambassadören Madeleine Rybeck. Som personlig tränare med hållbar hälsa i fokus är ett smidigt och proteinrikt mellis-alternativ särskilt uppskattat.

– Jag är jätteglad att RAWBITE lanserar en ny version av sina populära frukt- och nötbars. Precis som RAWBITE’s andra bars är protein-serien baserad på 100 procent ekologiska och naturliga ingredienser, helt utan färgämnen, sötningsmedel och tillsatser, men med en högre proteinhalt, säger Madeleine Rybeck och fortsätter:

– Jag äter dem alltid efter mina styrketräningspass för att hjälpa kroppen att återhämta sig så bra som möjligt inför nästa pass. Vi behöver ju både protein och kolhydrater efter träningen för att få bästa möjliga återhämtning, vilket är avgörande för att kunna träna så hårt och så ofta som vi vill utan att bli utslitna eller skadade! Utöver att den är precis lika god som RAWBITE’s andra bars så är den väldigt mättande och jag älskar att den är helt vegansk, vilket gör att den passar många, även mig som har ägg- och mjölkallergi.

Från och med den första september 2023 kan du köpa RAWBITE’s senaste alternativ av funktionella mellanmål på språng, som förser kroppen med växtbaserat protein och stödjer en hälsosam livsstil. RAWBITE bars finns i hälsokostbutiker, välsorterade mataffärer och på www.RAWBITE.se med ett rekommenderat försäljningspris på 22,95 SEK.