Realize föreläser på ett fullpackat Handelskammardagen 2012

Med alla 1500 biljetter sålda innebar Handelskammardagen en fullpackad mässa med studenter och företagare från västsveriges näringsliv. Som en av huvudsponsorerna på mässan med temat kreativitet agerade Realize föreläsare och utställare.

Vi är väldigt nöjda med gårdagen och glada över det växande intresset för kreativa metoder. Missade du att prata med någon av oss vitklädda kreativitetsexperter är du välkommen att lära dig mer om vad du kan göra genom att ringa, maila, eller dyka upp på en kaffe.

Mellan mingel och nätverkande lyssnade vi till andra inspirerande talare. Evelina Wahlqvist pratade bl.a. om trender inom kreativitet, mening och mod att utföra idéer. Volvo’s VD Olof Persson, menade att den dagen man säger att det inte finns något mer att uppfinna eller förbättra – då blir det farligt. Stina Honkamaa, chef för Google i Sverige pratade om att det ska vara roligt på jobbet och hur de spelar och leker på rasterna, samt 20% av tiden där medarbetare får chans att engagera sig i projekt utanför sitt vanliga arbetsområde.

Något som näringsminsiter Annie Lööf påpekade under mässan var att Sverige är otroligt bra på forskning och nya tekniker, men behöver skapa nya idéer/tjänster/produkter av dessa för att behålla sin topplacering som världens mest kreativa land.

Vi kan nog alla vara överens om vikten av kreativitet. För att dra in lite statistik i det hela genomförde vi en undersökning tillsammans med Tradewell i samband med Handelskammardagen. Den visade att 97.17% helt eller delvis instämmer till att kreativitet/innovation bidrar till lönsamhet.

- Kreativitet bidrar till att vi ökar vår lönsamhet?

- Vi mäter och följer upp vår innovationskompetens?

Det tråkiga är att endast 7% av de tillfrågade svarade att deras företag mäter och följer upp deras innovationskompetens. Det visar att det finns ett stort behov av kunskap om hur man utvecklar innovationsarbetet i företag. Kontakta oss om du vill veta vad som kan göras för dig och ditt företag.

Gör innovationsenkäten och jämför dig själv med medelvärdet i Sverige.

• Konsultverksamhet

• stina honkamaa