Matcha!

För ett tag sedan diskuterade vi färgkombinationer här på bloggen och vi tänkte fortsätta inspirera dig att matcha med andra färger än svart. Sluta upp med att låta svart vara ditt säkra kort!

Fundera över bilden på Ann-Marie, en av våra modeller från GÖR OM MIG SHOW i Växjö. Hon är en naturlig kvinna, 65 år, med en tvist av dramatik. Ann-Marie beskrev sig som en lugn, samarbetsvillig och generös person och ville signalera personlighet och självsäkerhet.

En person som beskriver sig på detta sätt bör undvika grafisk färgsättning, en kontrastrik och kraftfull som ger ett alldeles för hårt intryck. En sådan kombination passar framförallt på personer som vill uttrycka sig och ta plats. Men om man istället vill förmedla äkthet och mjukhet är det betydligt bättre att bära starka färger med en beige, brun, marinblå eller grå bas eller låta skorna och väskan vara i brunt skinn som alternativ till svart.

För att göra det enklare för Ann-Marie att föra in mer bruna och beige färger i sin klädsel fick håret en mer sandig ton och glasögonen byttes mot bruna. Det matta mocka-materialet i skorna gav ett mjukt helhetsintryck medan de gröna detaljerna och klänningens mönster blev den dramatik hon behövde för att föra in energi i sin stil! Tänk dig om vi istället valt att ta upp den svarta skinndetaljen i klänningen och matcha med svarta skinnskor och en svart väska. Visst skulle det se helt annorlunda ut?

Personlig stil: REBORN LIFESTYLE
Foto: JAKO Ord & Bild AB
Hår och makeup: Storgatan 29
Samarbetspartner: Paul Mitchell Sweden
Kläder: Fräcka Kläder, Synoptik och Din Sko

Vill du veta mer om vilken stilpersonlighet du är och hur du kan kombinera färger, mönster, former och snitt för att bäst matcha din insida? Köp böckerna "Du är din förpackning - konsten att matcha utsidan med insidan (Carlström, 2011) och "Klä bort, klä fram och fuska - en personlig stilguide" (Carlström & Cederholm, 2012) eller boka en stilcoachning online! Blädderex hittar du i länkarna och mer info finns på vår hemsida.