Rebtel rekryterar utan CV

Appföretaget Rebtel skrotar nu CV:t för alla jobbsökande. Initiativet är en ny satsning för att nå ut till kandidater som inte söker jobb genom den traditionella CV-processen.

Stockholm, 29 april 2014 - Nu skrotar Rebtel CV:t som rekryteringsverktyg och uppmanar istället nya kandidater att söka jobb med sin personliga historia. Med det nya initiativet vill Rebtel nå ut till fler kandidater som vanligtvis väljer att inte söka jobb via annonser eller genom att skicka in sitt CV och långa personliga brev till arbetsgivare.

- Det finns ett uppenbart problem med dagens CV-ansökningsnorm. Rekryteringsprocesser är ofta omfattande och många duktiga sökanden faller bort på grund av ointresse, tidsbrist eller att man inte har ett uppdaterat CV. Därför låter vi från och med nu kandidater söka jobb på Rebtel genom att berätta sin egen historia, säger Sofia Berglind, HR Manager på Rebtel.

Rebtel har en internationell företagskultur som vuxit fram sedan starten 2006 och återspeglas i målgruppen för produkterna. Omkring 50% av företagets anställda är inflyttade till Sverige från ett annat land och det finns inget krav på att kunna prata svenska. Rebtels arbetsspråk är engelska och det talas dagligen även spanska, franska, grekiska och ryska mellan kollegorna på kontoret.

- På vårt kontor arbetar människor som tillsammans representerar 30 olika nationaliteter, alla med olika bakgrund och erfarenheter. Dessa olika erfarenheter är något vi värdesätter högt och stärker oss som företag. Det vill vi nu fånga upp ännu bättre genom vår nya rekryteringsprocess, säger Sofia Berglind.

Så går det till att söka jobb med sin historia på Rebtel:
Jobbsökande går in på http://rebtel.com/jobs och skickar i sin personliga historia.

Länk till film: http://youtu.be/YiMg6oXsAhM

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Ålenius Mathson,  Head of Communication & PR
anna.alenius.mathson@rebtel.com

• rebtelfamily
  • rekryteringskampanj
  • utvecklare
  • startup
  • internationell företagskultur
  • värderingar
  • values
  • sofia berglind