Alpinstjärnan Hans Olsson vinnare i Red Bull Home Run i Åre

Efter att liftarna i Åre stängt på påskdagen samlades över 200 entusiastiska skid- och snowboardåkare uppe på toppstationen vid Kabin Berg för att delta i årets mest adrenalinstinna tävling, Red Bull Home Run. Morasonen och alpinskidåkaren Hans Olsson tog hem den prestigefulla segern bland skidåkarna och först över mållinjen med snowboard blev Erik Nylander från Sundsvall.

Tävlingskonceptet som är lånat från ”Chinese downhill” är väldigt enkelt: Alla startar samtidigt utan skidor eller snowboard på fötterna och vid startsignalen gäller det att rusa fram till sin utrustning för att komma iväg så fort det bara går. Resten är enkelt. Den som först korsar mållinjen och når after skin på Timmerstugan vid Åreskutans fot vinner.

Startskottet gick efter att liftarna stängt för dagen och backarna tömts på folk. Förutom det bästa tänkbara väderförhållandet med strålande sol och klarblå himmel hade en åskådarskara på över 600 personer samlats för att heja fram sina favoriter.

Snabbast ner på skidor var den 25-årige alpinstjärnan Hans Olsson. Hans som är ett bekant ansikte för många skidintresserade bytte ut fartdräkten och körde dagen till ära i jeans och rutig skjorta.

– Det var ett grymt kul race! Jag kände lite press innan tävlingen eftersom det här faktiskt är mitt jobb och här ska jag prestera, men jag tog starten bra och kände på en gång att de andra åkarna får det svettigt om de ska hålla tempot, säger Hans.

Bland snowboardåkarna var det 25-årige Erik Nylander från Sundsvall som var snabbast. Enligt Erik, som är bosatt i Åre sedan tre år tillbaka var vinsten väldigt otippad och med över 200 laddade deltagare på startlinjen blev det en hård kamp hela vägen ner

– Jag hade verkligen ingen koll på konkurrensen men jag såg några riktigt snabba brädor uppe vid starten. Jag körde väldigt jämnt hela vägen och gjorde inga större misstag så det är väldigt kul att jag med min jibberbräda åkte snabbast, säger Erik.

Tävlingen har fått bra respons från deltagarna som alla slöt upp utanför Timmerstugan för att fira vinnarna.

– Tävlingen var helt galen och otroligt rolig och det var riktigt skön stämning bland alla åkarna, säger Erik.

Dagens bäst klädda åkare blev Philip Tavell och Johan Gummesson som trotsade kylan och deltog utklädda till Julius Ceasar.

- Chinese downhill är en rolig tävlingsform för skid- och snowboardåkare som vill ha kul på snö. Red Bull är duktiga på att skapa annorlunda events med fokus på att så många som möjligt ska kunna delta alternativt titta på vilket ligger helt i linje med hur vi tänker, säger Anders Gunnarsson, Eventansvarig SkiStar Åre.

Om Red Bull Home Run

I år är det första gången som Red Bull Home Run arrangeras i Sverige. Utmanande skid- och snowboardtävlingar som är öppna för allmänheten är ovanliga då det oftast krävs tävlingslicens eller rör sig om ren familjeunderhållning. Men i årets tävling har alla som åker skidor eller snowboard, oavsett nivå varit välkomna att utmana både sig själva och sina vänner nedför de cirka 800 fallhöjdsmeterna.

För mer information besök www.redbullhomerun.se

• chinese downhill
  • after ski