Norge trixade till sig guldet i Red Bull Street Style

Anders Solum från Norge tog hem segern i Kapstaden efter tre dagars tävling

Under onsdagskvällen samlades sextio av världens bästa fotbollstrixare i Kapstaden för att visa upp sina talanger och kämpa om den eftertraktade titeln i Red Bull Street Style 2010. Norrmannen Anders Solum, 27, trixade sig hela vägen till förstaplatsen inför tusentals entusiastiska åskådare vid Castle of Good Hope. Lokala hjälten och hemmafavoriten Kamal Ranchod, 21 kom tvåa efter en tuff omgång mot Solum. Svensken Rickard "Palle" Sjölander slutade på en nionde plats efter att ha blivit besegrad av Solum under åttondelsfinalen.

Sydafrika står som värd för fotbolls VM i sommar, men redan nu har Kapstaden fått bevittna några av världens bästa fotbollstrixare göra upp. Under tre dagar har 60 deltagare från över 50 länder kämpat om de sexton åtråvärda finalplatserna i Red Bull Street Style, där bland andra den holländska stjärnan Edgar Davis var en av domarna. Norske Anders Solum imponerade mest under hela finaldagen genom att snyggast kombinera bedömningskriterierna; kontroll, kreativitet och stil, vilket tog honom enda fram till finalmatchen.

Jag känner inte till en enda professionell fotbollsspelare som kan göra tricken vi sett i dagens final, säger stjärndomaren George Weah från Liberia.

- Det här är en av de bästa dagarna i hela mitt liv. Resan till Sydafrika har varit kanon, och vinsten är en grym bonus och egentligen fattar jag inte att jag vunnit, säger Solum som knappt vet hur han ska uttrycka sig efter finalen.

Tredjeplatsen gick till colombianen Christian Mayorga medan österrikaren Faruk Onmaz kom fyra.

I årets Red Bull Street Style har över 5000 deltagare kämpat i 221 nationella kvaltävlingar i 60 länder.

Mer info på: www.redbullstreetstyle.com

Videomaterial finns på: www.peterfilm.se/RBSSfinal