LINNEVERKET EXPANDERAR OCH TAR IN NY STYRELSEORDFÖRANDE

Det legendariska svenska varumärket Linneverket expanderar och tar in näringslivsprofilen Per Sjödell som ny styrelseordförande samtidigt som bolaget säkrar externt kapital för fortsatt internationell expansion.

Sedan Linneverket grundades 1993 har bolaget framgångsrikt lanserat linne som ett modernt och miljövänligt alternativ till bomull. 2019 går Linneverket in i en ny och expansiv fas med både nytt externt kapital samt en ny professionell styrelse som kommer jobba nära bolagets ledning för att gemensamt driva Linneverkets internationella expansion och nya affärsområden.

Ny styrelseordförande blir styrelseproffset Per Sjödell som har en bakgrund som styrelseordförande för Lindex, Lyko, Nordic Morning, Identity Works och Red City PR samt styrelseledamot för Stockmann, Posti, Akademibokhandeln, ABURY m.fl. Han har även varit VD för Pocket Shop, Gant Sweden och Fiskars samt global marknadsdirektör för H&M och marknadschef för ICA.

Per Sjödell, Styrelseordförande för Linneverket

"Jag ser fram emot att tillsammans med ledningen ta Linneverket till nästa nivå och ut i världen. Det är ett fantastiskt starkt varumärke som ligger helt rätt i tiden med kombinationen unik design, hållbarhet och miljötänk. Bolaget har en enorm potential”, säger Per Sjödell.

Erik Starendal, VD för Linneverket

"Linneverket är idag ett väletablerat varumärke med god lönsamhet och vi är nu redo för nästa steg. Per Sjödells gedigna erfarenhet av att bygga globala varumärken, internationell expansion och starka ledarskap kommer bli en stor tillgång för Linneverket i nästa fas”, säger Erik Starendal, VD Linneverket Group AB.'

Isabelle Mitchell Starendal, Grundare och Creative Director för Linneverket

För mer information och högupplösta bilder, kontakta Red City PR: patrick@redcitypr.com

• Business enterprise

• styrelseordförande
  • internationell expansion
  • skandinavien
  • styrelse
  • linne
  • linneverket

Om Linneverket Group AB:

Linneverket grundades 1993 av entreprenören/designern Isabelle Mitchell Starendal med syftet att erbjuda moderna, högkvalitativa och väldesignade produkter för hemmet i linne som ett miljövänligt och modernt alternativ till bomull. Bolaget har genom åren vunnit ett flertal priser och var ett av fyra nordiska varumärken som blev utvalda att representera nordisk design inför Kejsaren av Japan under hans Sverigebesök. Andra lojala kunder är Isabella Rossellini, Mick Jagger och den svenska Kungafamiljen. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Linneverket Originals (tidlösa och högkvalitativa linneprodukter), Linneverket Home Couture (högprofilerad design i limiterade kollektioner) och AUX Corporate Fashion by Linneverket (premium arbetskläder).