Frost & Sullivan utser Redsense Medical till årets tillväxtföretag

Frost & Sullivan har utsett Redsense Medical till 2008 års tillväxtföretag inom Europeisk hemodialys. Detta är första gången ett svenskt företag får priset inom hälsosektorn.

Halmstadsföretaget uppmärksammas för sin lansering av en unik produkt som används för att upptäcka blodförlust under dialysbehandling, ett larm som kan öka tryggheten för dialyspatienter runt om i världen. Frost & Sullivan motiverar sin utmärkelse med att Redsense Medical inte bara är pionjärer inom området hemodialys utan också för att deras patenterade teknologi kan användas för att upptäcka blödningar inom andra områden vilket innebär nya marknader och stora möjligheter till ytterligare tillväxt.

Sowmya Rajagopalan, Senior Research Analyst, Frost & Sullivan:
- Redsense Medical AB with the introduction of this device based on the patented Redsense technology to detect blood loss in patients, has made a difference to lives of million of patients who undergo hemodialysis. It has moved away from the conventional device manufacturer’s outlook to look into blood loss detection and develop a novel device to saves lives. This makes Redsense Medical AB a worthy recipient of the 2008 European Hemodialysis Emerging Company of the Year Award.

Varje år identifierar Frost & Sullivan nya och betydelsefulla företag inom flera enskilda branscher. Företaget gör en självständig och omfattande bedömning av aktuella företag. Utmärkelsen ” Best Emerging Company of the Year” bygger bland annat på en värdering av ledarskap, marknadstillväxt och företagets förmåga att kombinera innovativ teknologi med strategiska initiativ på marknaden. Detta är första gången ett svenskt företag får priset just för sin insats inom området hemodialys. Redsense Medical tar emot sitt pris den 18 september i Köln.

Patrik Byhmer, VD Redsense Medical:
- Den här utmärkelsen betyder mycket för oss. Bara en handfull svenska företag har tidigare uppmärksammats av Frost & Sullivan och det här bekräftar vår egen uppfattning om att företagets möjligheter.

Redsense Medical är ett entreprenörsdrivet företag med rötter i riskkapitalbolaget Hallandia Ventures och det medicintekniska företaget Innovation Team. Företaget startade 2006, har 24 anställda, och är aktivt på såväl den europeiska som den amerikanska marknaden. I hela världen finns 1,7 miljoner patienter som tillsammans genomför omkring 200 miljoner dialyser om året. Redsense larm möter ett sedan länge känt behov marknaden och saknar i dagsläget konkurrenter.

För mer information, kontakta: Susanne Olauson, Försäljnings- och Marknadsdirektör Redsense Medical AB Tfn: 073-2309708

Frost & Sullivan: Jasmine Malone – Promotions Coordinator Phone: + 44 207 915 7869
jasmine.malone@frost.com

• Medicin, läkemedel

• 2008
  • redsense medical
  • årets tillväxtföretag
  • hemodialys
  • frost & sullivan
  • ”best emerging company of the year”
  • innovativ teknologi
  • upptäcka blödningar

Redsense Medical AB utvecklar system för dialysövervakning och har kontor i Halmstad, Sverige samt i USA och Malaysia. Företaget ägs till 52% av riskkapitalbolaget Hallandia Ventures. Mer information: www.redsensemedical.com

Produkten: Redsense är enkel att använda: sensor plåstret en engångsprodukt, fästs över vennålens instickshål. Larmenheten fästs på patientens arm. Infrarött ljus leds till och från larmenheten genom en optisk fiber i sensor plåstret. Blod på sensorn ger en ljusförlust vilket utlöser larmet, som kan rädda liv.

Patrik Byhmer

Presskontakt CEO Redsense Medical 0046703572164