Kvinnlig innovatör förenklar kladdig sopsortering

Att källsortera tomma glasburkar är både kladdigt och tidsödande… Ofta har de passerat både diskbänken, hallen och garaget innan man till sist står på återvinningsstationen och kastar ett kladdigt glas i taget genom det runda hålet …. Mona Svensson såg en lösning och skapade ReEasy - en unik källsorteringsbehållare för glas man kan tömma i containern. Tjoff – 15 små glasburkar i ett enda svep!

ReEasy Källsorteringsbehållare för glas & metall lanserades vid årsskiftet och kommer att säljas redan hos bl.a. Förvara.se, Babyland.se och SmartaSaker.se

Priset är 279 kr för två behållare + väska.

Bakom konceptet ReEasy står Mona Svensson, som tidigare arbetat på Semper men nu tagit klivet till egenföretagare och innovatör.

”Jag konstaterade att vårt och alla våra vänners hem svämmar över av tomförpackningar. På helgerna möts vi vid återvinningsstationen och kastar glasburkar, köttfärstråg, mjölkpaket och små kaffekapslar genom smala springor och runda hål… Varför? Jo, vi verkligen vill bidra till en hållbar konsumtion och bättre miljö! Återvinna och återanvända.Där föddes idén till ReEasy – ett koncept av smarta och snygga lösningar för enklare återvinning och återanvändning.”
Kraven på oss - och viljan – att källsortera ökar. Men flöde och förvaring tar utrymme, skapar oordning och, inte minst - det tar tid och energi… Speciellt om man har barn i burkbarnmatsåldern.

ReEasy Källsorteringsbehållare för glas & metall löser flödet hela vägen. Varje glas hanteras bara en enda gång och väl framme på återvinningsstationen hällerman glasen i containern istället för att kasta ett i taget. Handtag i botten förhindrar att man råkar tappa behållaren. Tillverkas i Sverige av samma plast som pulkor - så man kan glömma den i bilen på vintern. Två behållare + väska indelad i fyra fack ingår. Behållaren fungerar också utmärkt för små, kladdiga metallförpackningar

Fakta ReEasy Källsorteringsbehållare:
Behållaren är 46cm hög och har en diameter på 15cm. Den tillverkas i HDPE (High Density Poly Ethene)som tål kyla ner till -50°C och kan återvinnas. Väskan tillverkas av PP. Behållaren tillverkas i Sverige, väskan i Kina. Patentsökt.

• Miljöteknik, återvinning

• #källsortering
  • #glasåtervinning
  • #återvinning
  • #reeasy
  • sopsortering

ReEasy startades 2013 av innovatören och entreprenören Mona Svensson.
För en enklare och miljövänligare vardag utvecklar ReEasy smarta förvaringslösningar för återvinning och återanvändning i hemmet. ReEsy's produkter säljs i butiker med inriktningarna inredning/förvaring, barn & baby, smarta vardagslösningar m.m. samt på www.reeasy.se.

Mona Svensson

Presskontakt Innovatör & grundare VD 070-6073122