​Riv upp EU:s Turkietavtal!

När människor på flykt skickas till ett land som inte kan anses vara säkert, där man inte kan garantera att deras grundläggande mänskliga rättigheter respekteras finns det bara en slutsats att dra: EU:s Turkietavtal om människor på flykt måste rivas upp. Det kräver Refugees Welcome Stockholm.

Under hösten 2015 var de grekiska öarna en väg in i Europa. De hundratusentals människor som kom hit med knappt sjödugliga båtar spenderade ofta bara någon vecka i Grekland innan de korsade landets norra gräns för att ta sig norrut genom Balkan-länderna. Nu är de istället fast i flyktingläger. Omkring 14 000 människor på flykt befinner sig fortfarande på de grekiska öarna, och totalt befinner sig cirka 62 000 människor på flykt i Grekland.

Ett kritiserat avtal

I november 2015 inledde EU samtal med Turkiet om att minska antalet människor på flykt i EU. Den 18 mars 2017 har det gått ett år sedan ett avtal upprättades med Turkiet.

Överenskommelsen har hittills inte fungerat så som det var tänkt. Endast omkring 900 personer har blivit deporterade till Turkiet från de grekiska öarna under året som avtalet har gällt. Fler deportationer är dock att vänta, samtidigt som människor på flykt fortsätter att komma till Grekland.

Turkiets asylsystem är bristfälligt

Avtalet med Turkiet kritiserades tidigt för att det ansågs strida mot EU:s återsändandeförbud, det vill säga att man inte får skicka tillbaka människor till ett land som inte anses säkert. Ett säkert land definieras i sammanhanget som rättssäkert och demokratiskt. Det ska i allmänhet inte förekomma förföljelse, tortyr eller omänsklig behandling, vilket få menar att Turkiet lever upp till.

Kritiken handlar även om hur flyktingar behandlas i Turkiet. Amnesty kritiserade i juni 2016 Turkiets asylsystem. Turkiet införde ett nytt asylsystem 2014 och EU kan inte låtsas som att det fungerar. De omkring tre miljoner människor som befinner sig på flykt i Turkiet får inte grundläggande mänskliga rättigheter respekterade. Människor tvingas vänta i åratal på att få sina ansökningar behandlade och medan de väntar får många inte tak över huvudet eller andra basförnödenheter.

Människor dör av kyla i Greklands läger

Kritiken mot EU:s avtal med Turkiet har även handlat om hur människor på flykt behandlas i de läger där de registreras i Grekland, bland annat i lägret Moria på Lesbos.

I januari dog enligt officiella siffror tre personer i Moria efter att troligtvis ha frusit ihjäl i tält som inte klarade minusgrader eller förolyckats i gasrelaterade olyckor. Grekiska myndigheter har inte lämnat någon ytterligare information om dödsfallen. Enligt talespersoner för de som bor i Moria var det sex personer som dog till följd av förhållandena i lägret under den kallaste veckan i januari.

Den 15:e mars samlades talespersoner för olika etniska grupper i Moria tillsammans med solidaritetsrörelsen på Lesbos för att berätta för världen om förhållandena de lever under.

Idag, på ettårsdagen för EU:s överenskommelse med Turkiet, går de ut på gatorna och demonstrerar i Mytilini, den största staden på Lesbos. De kräver bland annat att EU river upp avtalet med Turkiet och omedelbart stoppar alla deportationer till Turkiet.

Läs Refugees Welcome Stockholms uttalande i sin helhet här.

• Mänskliga rättigheter

• flykting
  • människorpåflykt
  • refugees welcome stockholm
  • juridik
  • asylpolitik

• Stockholm

Refugees Welcome Stockholm är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars syfte är att hjälpa människor på flykt som kommer till Stockholm.

Med hjälp av bidrag från privatpersoner och företag arbetar Refugees Welcome Stockholm för att ge dessa människor ett värdigt bemötande och den hjälp de behöver, både för stunden och på längre sikt.

Mer information om Refugees Welcome Stockholm hittar du på http://www.refugeeswelcomestockholm.se/

Linn Johansson

Talesperson för Refugees Welcome Stockholm, 0707126266