Gott betyg åt Kalmar läns digitalisering

Digitaliseringskommissionen har gjort en utvärdering över länens arbete med de regionala digitala agendorna och Kalmar län ligger bra till.

För snart ett år sedan antog regionförbundets styrelse en regional digital agenda för Kalmar län för åren 2015-2020. I den pekas riktningen ut för hur länet ska kunna ta tillvara på digitaliseringens möjligheter på bästa sätt. Arbetet delas in i fem områden; kompetens, näringsliv, e-hälsa, infrastruktur och kommunal e-utveckling.

I den färska utvärderingen av arbetet med agendan ges Kalmar län en topp-position när det gäller digitalisering inom hälsa, vård och omsorg, informationssäkerhet och digitalt innanförskap. Agendan ges också höga värden i fråga om betydelsen för det framtida arbetet med e-tjänster, vård och omsorg.

Enligt utvärderingen ligger länet däremot sämre till när det gäller hur mycket resurser som funnits tillgängliga för arbetet med agendan.

Undersökningen visar också att om länet ska lyckas med digitaliseringen de närmaste åren är nyckelorden samverkan, samordning och engagemang. De största utmaningarna framåt är hur resurser ska kunna frigöras, hur arbetet förankras och den glesbygdsproblematik som länet brottas med.

– Om vi vill se en gynnsam utveckling i regionen i framtiden är det ett absolut krav att vi kan utnyttja digitaliseringens möjligheter. Den här rapporten är ett bra kvitto på att vi är på rätt väg, säger Ulf Nilsson, regionförbundets ordförande.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Digitaliseringskommissionens utvärdering bygger på intervjuer med dem som arbetat med den digitala agendan. I Kalmars fall handlar det om 17 personer varav 14 svarat. Totalt 14 län har antagit en regional digital agenda och resterande sju län har påbörjat arbetet.