Cash Money Flow, Utflykten, Världen sa ja & Sanningen om dans. Foto: Chrisander Brun, Håkan Larsson & Lina Ikse

Danssanningar, evolutionsfester, ultrasnabba pengar och drömutflykter – det här är vårsäsongen på Regionteater Väst!

Våren 2022 bjuder Regionteater Väst på fyra urpremiärer: En dansföreställning för dig som vill förstå, en sensorisk, visuell och existentiell evolutionsfest, en ultrasnabb föreställning om pengar samt en dansföreställning om dina drömmars utflykt. Nu hälsar vi välkommen till pressträffar och premiärer!

- - -

SANNINGEN OM DANS
Urpremiär 28 januari på Regionteater Väst, Borås

Varför rör sig dansarna som de gör? Och vad försöker de säga? Det är inte alltid helt lätt att förstå vad dansföreställningar egentligen handlar om. Sanningen om dans är en föreställning för dig som vill förstå, i regi av Jo Strømgren. En revolution förväntas.

Jo Strømgren är koreograf, teaterregissör och dramatiker. Han har skrivit mer än 30 scenkonstföreställningar som har framförts av institutionella teatrar i bland annat Tyskland, Ryssland och USA. Jo Strømgren Kompani har spelat i 45 länder och vunnit många prestigefyllda priser.
URPREMIÄR 28 januari 2022 KOREOGRAFI & SCENOGRAFI Jo Strømgren KOSTYM Bregje van Balen KOMPOSITÖR Tomas Elfstadius LJUSDESIGN Ida Gustafsson ENSEMBLE Rebecka Hansson, Cassandra Arnmark, Rasmus Skaremark-Solberg, David Forsberg & Josefine Koskinen MÅLGRUPP Årskurs 6–9

UTFLYKTEN
Urpremiär 4 februari på Regionteater Väst, Borås

Utflykten är en dansföreställning om dina drömmars utflykt, skapad i dialog med åldersgruppen genom utflykter utformade i samarbete med barnen.
   För koreografi står Anna Pehrsson, koreograf och dansare som bland annat jobbat med Alias Compagnie, Cullbergbaletten och Corpus DKT.
URPREMIÄR 4 februari 2022 KOREOGRAFI Anna Pehrsson KOSTYM & RUM Rachel Tess & Anna Pehrsson DRAMATURG Rachel Tess MUSIK Tomas Elfstadius ENSEMBLE Helena Lundqvist/Rebecka Hansson, Oliver Floor Jull, Julia Svensson, Olivia Hansson/David Forsberg, Ida Häggström (praktikant) MÅLGRUPP Årskurs F–6

CASH MONEY FLOW
Urpremiär 28 januari på Regionteater Väst, Uddevalla

Cash Money Flow tar avstamp i barns tankar om pengar. Genom lekar, tillskruvade situationer i en musikalisk värld undersöker skådespelarna ägande, värde och rättvisa tillsammans med sin publik.
   Regisserar gör Nadja Hjorton, konstnärlig chef teater på Regionteater Väst. För scenografi/kostym och ljus står Chrisander Brun. Brun har gjort scenografi och ljus till ett stort antal dans- och teaterföreställningar som visats på scener som Kungliga Dramaten, Cullberg och Kungliga Operan.
URPREMIÄR 18 februari 2022 REGI Nadja Hjorton SCENOGRAFI & KOSTYM Chrisander Brun MASK Daniel Åkerström-Steen MUSIK Foad Arbabi LJUS Chrisander Brun ENSEMBLE Rebecca Hayman, Ellen Lion Siöö, Nawar Hermez MÅLGRUPP Årskurs 4–6

VÄRLDEN SA JA
Urpremiär 28 januari på Regionteater Väst, Uddevalla

Världen sa ja är en sensorisk, visuell och existentiell evolutionsfest. Med utgångspunkt i Kaia Dahle Nyhus fantasieggande bilderbok Verden sa ja skapas en kontemplativ (natt)klubb för åldern 6–10 år. En scenkonstföreställning om världen och oss själva i konstant förändring.
   Regissören Huy Le Vo är scenkonstnär med bas i Oslo. Han rör sig mellan att arbeta som skådespelare/performer, regissör, dramaturg och curator inom det fria scenkonstlivet och vid en rad norska institutionsteatrar.
URPREMIÄR
18 februari 2022 REGI Huy Le Vo SCENOGRAFI & KOSTYM Tove Dreiman MASK Daniel Åkerström-Steen LJUSDESIGN Jonas Karlsson MUSIK Felix Björklund ENSEMBLE Michael Engberg, Paloma Winneth & Jenny Nilsson MÅLGRUPP Årskurs F-3

- - -

Dessutom så repriserar vi SVT-aktuella Peter och Janne gör slut, vinnare av Sveriges Teaterkritikers Förenings Barn och ungdomsteaterpris samt Örjan Anderssons hyllade dansföreställning Efter Hamlet. Samtliga föreställningar turnerar runt om i Västra Götaland våren 2022.

Intervjuer och recensionsbiljetter

För presskontakt, intervjuförfrågningar och recensionsbiljetter, kontakta andreas.sollen@regionteatervast.se, 0709 73 49 39.

Pressbilder hittas här: www.regionteatervast.se/om-oss/press

Lars Magnusson