Monika Milocco. Foto: Daniel Andersson

Monika Milocco får förlängt uppdrag som konstnärlig chef

Monika Milocco får fortsatt förtroende som konstnärlig chef för Regionteater Västs dansproduktioner.

– Det är otroligt roligt att fortsätta arbetet med att utveckla scenkonsten, det pedagogiska arbetet, dans och hälsa samt att även fortsättningsvis lyfta barn och ungas röster i arbetet på olika sätt.

Regionteater Väst är Sveriges största scenkonstinstitution för en ung publik och en av landets största producenter av dans och teater. Monika Milocco tillträdde som konstnärlig chef för dansen 2017 och genom åren har hon engagerat namnkunniga koreografer som Helena Franzén, Örjan Andersson och Mari Carrasco, för att nämna några. Flera av teaterns dansföreställningar har blivit uttagna till biennaler och festivaler. Nu senast Mitt jag och Häxor, som båda valdes ut till scenkonstbiennalen Bibu 2022. Nu får hon alltså fortsatt förtroende i ytterligare tre år, med start 2023.

– Jag är väldigt glad att Monika Milocco skrivit på för ytterligare 3 år som konstnärlig chef för dansen på Regionteater Väst! Vår konstnärliga profil har utvecklats positivt och vi har en stark repertoar även framåt tack vare Monikas arbete. Vi utökar och fördjupar just nu verksamheten Scenkonst Plus, där mötet mellan konst och pedagogik liksom konst och hälsa utvecklas. Här är Monikas kompetens och stora kontaktnät inom så väl scenkonst som andra konstformer, idrott, pedagogik, forskning med mera ovärderligt, säger Susanna Dahlberg, vd Regionteater Väst.

Under Monika Miloccos regi har dansensemblen etablerats som en av landets främsta för en ung publik.
– Vi har från och med i år kunnat utöka vår dansensemble – en otroligt nyfiken och kreativ grupp som ska få fortsätta träffa olika koreografer och skapa olika dansföreställningar för, av och med barn och unga.

– Regionteater Väst är en fantastisk arbetsplats där vi arbetar med viktiga frågor och tillsammans skapar en bra arbetsmiljö. Jag ser också fram emot att få fortsätta arbeta med Nadja Hjorton, konstnärlig chef teater, och se hur vi kan utveckla scenkonsten på Regionteater Väst tillsammans, avslutar Monika.

Monika Milocco förlänger sitt kontrakt till och med 2025.