Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande

Lex Maria: Bristande samverkan

En patient behövde sjukhusvård på grund av bristande samverkan.

En patient har med hjälp av omvårdande insatser klarat att sköta sin kroniska sjukdom i hemmet. På grund av sviktande kroppslig och kognitiv hälsa, fungerade inte de aktuella hjälpinsatserna, och patientens hälsotillstånd försämrades snabbt.

Sjukvården lyckas inte, i samverkan med kommunen, hjälpa patienten på ett adekvat sätt. Patientens medicinska tillstånd försämrades och sjukhusvård blev nödvändigt.


Region Västerbotten har utrett fallet och tagit fram åtgärder för att minska risken för upprepning. Därefter har ärendet anmälts till Inspektionen för vård och omsorg för granskning enligt lex Maria.

Lex Maria är en lag som innebär vissa skyldigheter för regionen som vårdgivare. Om en patient i hälso- och sjukvården drabbas av eller riskerar allvarlig skada eller sjukdom ska detta anmälas till Inspektionen för vård och omsorg. Syftet med lagen är att garantera säker vård och god kvalitet. Ett sätt att stärka vården är att lära av de misstag som görs.

Händelser som leder till anmälan har också ett allmänintresse. Därför skickar Region Västerbotten också ut ett pressmeddelande i samband med anmälan.


Mer information
Solveig Hällgren
Chefläkare
Region Västerbotten
076-1275189
solveig.hallgren@regionvasterbotten.se

Presskontakt
Gabriella Bandling
Kommunikationsstaben
Region Västerbotten
073- 049 46 53
gabriella.bandling@regionvasterbotten.se

Ämnen

Regioner


Mediebank

Förutom pressbilder som är kopplade till ett visst pressmeddelande hittar du andra bilder, illustrationer och profilmaterial i vår bildbank. Den innehåller hundratals bilder från våra verksamheter samt bilder på tjänstemän, politiker och byggnader. Till mediebanken

Kontakter

  • 849x477_lexMaria.png
    Licens:
    Medieanvändning
    Filformat:
    .png
    Upphovsrätt:
    Region Västerbotten
    Storlek:
    3538 x 1988, 70,1 KB
    Ladda ner