Bli affärsängel med VPZ.se

Att bli affärsängel har tidigare varit tidskrävande då de onoterade företagen att investera i finns i tusental och en överblick näst intill var omöjlig. Att möjliggöra investering i blivande svenska ”unicorns” långt innan de noteras samt att skapa en överblick för onoterade aktieinnehav är bakgrunden till skapandet av VPZ.se. En digital depåplattform för investerare i onoterade bolag.

Reguity Group bildades 2006 för att hjälpa de närmre 400 000 onoterade företag i processen att administrera transaktioner och dokumentation av ägande i en aktiebok där aktiebolagslagen följs. NVR.se, ett administrativt verktyg för att på webben kunna föra en aktiebok skapades. Men för investerarna behövdes fortfarande en säker plattform för att få en överblick av sina investeringar i onoterade bolag.

– Vi såg en situation som inte fungerar inte särskilt effektivt. Du har 400 000 företag som är dåliga på att hålla ordning och miljoner människor som skulle kunna investera och då skapa nya jobb, nya produkter och skatteintäkter. Det vi gjorde var att skapa NVR.se och därefter VPZ.se, en plattform som ger en komplett överblick i realtid och presenterar investeringshistorik för de som investerat i onoterade bolag, säger Ekon dr Henrik Kristensen, grundare och VD för Reguity Group AB (publ) som äger tjänsten VPZ.se.

Gratis aktiedepå för aktieägare i onoterade aktiebolag

Kombinationen VPZ.se och NVR.se skapar en marknadsplats där du har möjlighet att matcha marknaden för investerare med de många tusen företag som redan finns i systemet. Sajten är en effektiv plats för att kommunicera med företag och ägare och för att skapa nya affärskontakter.

Som användare loggar du in med Bank-ID och data hämtas från de digitala aktieböcker som är anslutna och sammanställs så att du aldrig behöver vara orolig över att informationen kring dina investeringar försvinner. På depån VPZ.se finns även funktioner för bolag-ägar-kommunikation och Deal Flow, där flera av de onoterade företagen med jämna mellanrum utlyser nya investeringsmöjligheter.

– VPZ.se är som ett Avanza för onoterade bolag, förklarar Henrik.

Förutsättningar att investera i nästa svenska unicorn

Med lanseringen av VPZ.se vill Reguitygöra alla aktier enkelt överlåtelsebara, att det är lika enkelt och transparant för investerare att investera i onoterade privata företag som det är att investera i noterade publika aktiebolag. Det är enkelt att förstå varför. Onoterade företag står för över 50 procent av Sveriges BNP och majoriteten väljer idag att skjuta på planerna att notera företagets aktier på en marknadsplats. VPZ.se bidrar på så vis till ökade möjligheter att komma in i dessa bolag, där avkastningen kan vara högre för insatta investerare. Samtidigt är risken större och det krävs att du som investerare förstår riskerna med att investera i onoterade bolag och vet hur du ska sprida dem.

– Det skapas enorma värden i dessa företag och det är många tusen företag som skulle kunna gå ännu bättre om de bara fick en bättre access till riskkapital. Det får man via vår depålösning, säger Henrik avslutningsvis.

FAKTARUTA

REGUITY GROUP AB (publ)
Reguity Group AB (publ) är den ledande digitala plattformen för ägare och investerare i privata företag i Nordeuropa. Reguity Group erbjuder ett brett sortiment av digitala online/offline-verktyg och tjänster för aktieägare och portföljförvaltning samt finansieringsrådgivning för privata företag. Mer information finns på www.reguity.com

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Kristensen, CEO

Reguity Group AB (publ)