Hur var byrååret 2009? Nu startar datainsamlingen

I tjugotre år har Sveriges Kommunikationsbyråer gett ut rapporten byråbranschens utveckling och struktur. Idag gick startskottet för datainsamlingen till årets undersökning som är den enda i sitt slag.

– Vi vill att så många byråer som möjligt bidrar med data till rapporten. Ju fler som väljer att delta desto säkrare blir våra slutsatser om byråbranschens utveckling. Rapporten är också ett viktigt underlag i förbundets opinionsbildande arbete gentemot näringsliv och samhälle. Som tack för hjälpen får de byråer som bidrar med data ett eget exemplar av denna intressanta rapport, berättar Morgan Öberg, informationschef på Sveriges Kommunikationsbyråer.

I de senaste årens rapporter har man kunnat notera en trend där byråintäkten utvecklats mer positivt än reklamköpen. Clas Collin som är rapportens författare och har lång erfarenhet från reklambranschen menar att detta är ett tecken på att uppdragsgivarna tror allt mer på icke köpta eller egna kanaler. Kunderna lägger därför fler sådana uppdrag på byråerna.

– Ja, det kan mycket väl vara så och därför blir det mycket intressant att få en konkret bild av vad som hände byråerna under förra året. Vi vet att reklamköpen minskade, men om de senaste årens trend fortsätter ska vi alltså kunna konstatera att byråerna klarade sig bättre än medierna, säger Clas Collin.

De senaste åren har runt 300 byråer medverkat i rapporten som är den enda i sitt slag. Precis som tidigare kommer utvalda byråer att få en uppmaning att lämna information om sin byrå. Men även de som inte nås av uppmaningen från Sveriges Kommunikationsbyråer är välkommen att lämna uppgifter genom komm.se/byrabranschensutvecklingstruktur

För mer information kontakta:
Clas Collin, analytiker och författare, 070-585 78 37
Morgan Öberg, informationschef, Sveriges Kommunikationsbyråer, 070-377 65 64

Om Sveriges Kommunikationsbyråer
Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på vår webbplats: www.komm.se

• Massmedia

• branschanalys