Ny styrelse i Sveriges Reklamförbund föreslagen

Beslut om inval fattas på årsmötet 2 juni

Nu är det klart hur förslaget till ny styrelse i Sveriges Reklamförbund ser ut. Valberedningens förslag till ny styrelse består av följande personer:

Hans Sydow (som ordförande), VD Saatchi & Saatchi
Christina Cheng, trendanalytiker med egen verksamhet (tidigare Embrink) Claes Delin, VD, 88grader Jörgen Friberg, VD, Treativ Stina Honkamaa, VD, Carat Anders Härneman, Forsman & Bodenfors Anna Klingspor, Strateg, Differ Lotta Lundgren, Copywriter, Åkestam Holst Gustaf Martner, Projektledare, Daddy Carola Määttä, VD, Ogilvy Johan Nilsson, Copywriter, Waters Widgren Petra Orrenius, VD Publicis Mathias Palm-Jensen, VD Farfar Peter Viksten, Art Director, Vardag

- Det är väldigt duktiga och erkända personer som tackat ja till att kandidera till styrelsen i Sveriges Reklamförbund. Vi som arbetar i valberedningen är mycket glada att dessa personer tackat ja, säger Magnus Valentin, VD för valentin & byhr och tillika representant för valberedningen. Valberedningen har, förutom Magnus, bestått av Anna Qvennerstedt, Anna Jensen och Johan Forsberg.

Valberedningens förslag till ny styrelse innehåller följande nya ledamöter: Stina Honkamaa, VD, Carat Johan Nilsson, Copywriter, Waters Widgren Lotta Lundgren, Copywriter, Åkestam Holst Peter Viksten, Art Director, Vardag Christina Cheng, trendanalytiker med egen verksamhet (tidigare Embrink) Mathias Palm-Jensen, VD Farfar Gustaf Martner, Projektledare, Daddy

Förslaget innebär att följande personer väljs om:
Hans Sydow (som ordförande)
Claes Delin
Anders Härneman
Anna Klingspor
Petra Orrenius
Carola Määttä
Jörgen Friberg

Förslaget innebär att följande ledamöter inte väljs om:
Carl Wåreus
Catharina Wendt
Joakim Bodén
Stefan Öström
Ann-Christin Högberg
Calle Sjönell
Michael Storåkers

I sitt arbete med att hitta och föreslå lämpliga kandidater till den nya styrelsen i Sveriges Reklamförbund har valberedningen haft följande
ambition:

Engagerade ledamöter.
Fler kreatörer in.
Inte byta fler än hälften av styrelseledamöterna.
Kontinuitet (Hans Sydow föreslås omvald som ordförande).
Gärna förbättring, absolut inte försämring av könsfördelningen. Balans mellan Stockholm och landsort. Mångfald av discipliner. Föryngring. Balans mellan stor byråer och mindre byråer. Balans mellan nätverk och lokala byråer.

För mer information, kontakta:
Magnus Valentin, VD valentin & byhr, telefon 0708-17 05 10
Hans Sydow, ordförande Sveriges Reklamförbund, telefon 0705-660 660

Sveriges Reklamförbund är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom marknadskommunikation. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Exempelvis bistår vi med juridisk kompetens och ARU-auktorisation. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om reklamens betydelse och kraft.

• ny styrelse