Pressmeddelande -

Så kombinerar han livet som professionell ishockeyspelare och kundtjänstmedarbetare

På dagarna lever Lev Vasilisson livet som en vanlig kundtjänstmedarbetare, men på kvällar och helger lever han ett helt annat liv – nämligen som professionell ishockeyspelare i Barcelona FC.
Lev kommer ifrån Solna i Stockholm och har spelat Ishockey nästan hela sitt liv, från att han var 4 år gammal.

– Jag har tyckt att Ishockey har varit kul hela tiden, även om det har varit bra och dåliga tider. När man har medvind är det hur kul som helst, medan när det är motvind får man jobba lite mer. Därmed är det alltid varierande, berättar Lev, Centerforward i Barcelona FC.

På frågan vad som är det bästa med sporten svarar han:

– Jag skulle säga att det bästa med Ishockeyn är lagkompisarna. Vi ses varje dag och är som en familj. Alla har samma intresse och gillar att träna. En av de bästa känslorna är att vinna, det kan vara bland det roligaste som finns.

Bild: Lev Vasilisson

Så blev han ishockeyspelare i Barcelona
Lev befann sig på en turnering med ett sammansatt lag. I omklädningsrummet började han prata med en av de nya lagkompisarna. Han berättade att han spelade ishockey i Barcelona.

När säsongsstarten började närma sig, kände Lev att han ville testa på något nytt. Att kombinera sol och ishockey hade inte låtit helt fel, så han hörde av sig till lagkompisen från turneringen. Lagkompisen berättade mer om laget och om det svenska kundtjänstföretaget Releasy i Barcelona.

– Jag blev intervjuad och fick skicka in videos på när jag spelade ishockey, vilket resulterade i att jag blev erbjuden en plats i laget och fick ett kontrakt. Den finansiella ersättningen ökar per kontraktsår, så för att få in mer pengar och även få möjlighet att spara lite började jag på Releasy. Här har jag möjlighet att anpassa mitt arbetsschema efter träningar och matcher, berättar Lev.

Ishockey i kombination med ett vanligt arbete
Lev tränar nästan varje dag, en träningsvecka består av både fys, gym och ispass. Därtill tillkommer en till två matcher i veckan över hela Spanien. I början av säsongen spelades även matcher i Europa.
– Det blir ganska mycket restid, både med buss och flyg till olika matcher, berättar Lev.

Hockeyintresset i Spanien är inte överdrivet, men under slutspelet hade de en stor publik.

– Publiken på slutspelet var helt magisk! Det var flera Barca-fans, vilket var riktigt kul!, berättar Lev.

Förutom sin elitsatsning inom ishockeyn, arbetar Lev heltid på Releasy. En vanlig dag börjar runt klockan 11 och avslutas ca. 20:00. Middag äts på kontoret innan han åker direkt till träningen som pågår mellan 21:00-00:00. Kommer han tidigare finns det tid för massage. På Releasy har Lev fått ett anpassat schema som gör att det går att kombinera hockeyn med arbete.

– Det funkar bra, det var lite jobbigt i början. Mycket jobb och så ska man hinna handla – men nu har jag kommit in i en rutin, säger Lev.

Flera likheter mellan sporten och yrket
På frågan vilka egenskaper som Lev nyttjar från sitt elitidrottande i tjänsten som kundservicemedarbetare säger han följande:

– Det finns flera likheter. Jag ser mina arbetskollegor som ett lag, där vi hjälper varandra. Det är jätteviktigt med kommunikation och att prata – både med kunder och kollegor för att kunna hjälpa till på bästa sätt. Detsamma gäller i Ishockeyn. Jag arbetar även med sälj, vilket blir som en tävling.

Till personer som har ett starkt ishockeyintresse och som vill ägna sig åt det mer professionellt vill Lev uppmana att komma till Barcelona:

– Jag skulle verkligen rekommendera dig som älskar ishockey och att träna att komma hit. Det är riktigt kul att träffa nya vänner och att anta nya utmaningar. Du förlorar inget på att testa. Om du känner dig osäker – ge det ett försök och våga! avslutar Lev.

• Solna

För mer information:
Johan Frodell, VD Releasy AB
+46 (0)70-482 27 90
Johan.frodell@releasy.se

Om Releasy
Releasy är en av Sveriges ledande aktörer inom outsourcad kundservice med över 30 års erfarenhet. Releasy ägs av Pulsen AB som omsätter ca 3.5 MDKR. Releasy grundades i Linköping 1984 men namnet Releasy tillkom 2008 då bolaget köptes ut från Addici AB. Releasy finns idag representerade på åtta produktionsorter och har en omsättningstakt till ca 750 MSEK med ca 1800 anställda. Huvudkontoret är placerat i Bergshamra i Stockholm. www.releasy.se